Bycie skutecznym to nie jest jakaś nadzwyczajna umiejętność. Choć wiele osób ma z tym problem, można się tego na uczyć i to najlepiej działając, ale oczywiście można tego uczyć się od innych. Polecam kilka książek, które warto przeczytać w tym temacie:
Jak Uczyć Skuteczności. Siebie i innych
Michał Czakon
W pierwszej kolejności polecam Wam moją książkę. Zbiera ona ogrom wiedzy o skutecznym działaniu, ale też o tym jak stawać się skutecznym i pomagać w tym innym. Książkę tę napisałem też z myślą o wszystkich osobach, które w jakikolwiek sposób wspierają edukację i rozwój innych, a więc przede wszystkim o rodzicach, nauczycielach, wychowawcach, liderach i menadżerach. Książkę reklamuje stwierdzeniem: Podręcznik osobistej skuteczności, z wiedzą, którą powinniśmy poznać w szkole, bo naprawdę moim marzeniem jest to, żeby tak rozumianej skuteczności uczyć szkole. No właśnie a co rozumiem pod pojęciem skuteczności? Skuteczność to posiadanie 4 szerokich kompetencji: myślenia, współpracy, aktywności i wytrwałości, a chyba niestety tych kompetencji coraz bardziej jakby nam jako społeczeństwu brakuje…
Książkę możesz zamówić na tej stronie: https://cdw.edu.pl/jakuczycskutecznosci
7 nawyków skutecznego działania
Stephen Covey
Zdecydowanie podstawowa lektura w tej dziedzinie. Jeśli chcesz być naprawdę skuteczny powinieneś/aś na pamięć znać te 7 nawyków (proaktywność, zaczynaj z wizją końca, najpierw rzeczy najważniejsze, najpierw słuchaj potem staraj się być wysłuchanym, wygrana – wygrana, synergia, ostrzenie piły) i stosować je w życiu. Każdy z nawyków to bardzo dobry temat na wpis blogowy, na pewno będę o nich pisał.
Heroiczne Przywództwo
Chris Lowney
Autor opisuje i analizuje historię sukcesu zakonu jezuitów. Swego czasu był to najpotężniejszy zakon na świecie posiadający własne szkolnictwo, uniwersytety, biznesy, wpływ na władze. Jezuici byli aż tak rozwiniętym zakonem, że w obawie przed ich nadmiernymi wpływami… zostali zlikwidowani. Niektórzy twierdzą, że jezuici to dalej najpotężniejszy zakon na świecie, ponieważ jest ich najwięcej, no i papież jest jezuitą. Autor analizuje 4 filary sukcesu indywidualnego i organizacyjnego zakonu: samoświadomość (wiesz w czym jesteś dobry i to wykorzystujesz, ale też wiesz, w czym jesteś słaby i nad tym pracujesz), pomysłowość (rozumiana jako zdolność do wprowadzania innowacji, ale również adaptacji do otoczenia rozumianej nawet jako swoistego rodzaju obojętność wobec tego co trzeba robić i gdzie: „cały świat jest naszym domem”, po prostu trzeba zrobić to, co trzeba niezależnie od tego, czy masz kilka miesięcy iść przez pustynię, czy nauczyć Indian biznesu), miłość (to właśnie to, czego uczył nas Jezus: rób wszystko z miłością, z miłością odnoś się do kolegów, przełożonych, podwładnych, klientów, itp.: „więcej miłości, niż bojaźni”) i heroizm (trzeba mieć wielkie plany i marzenia i ciągle chcieć więcej: „magis”).
Dawaj i bierz
Adam Grant
Bardzo ciekawa książka. Autor opisuje style wzajemności jakimi możemy kierować się w życiu: dawcy, to ludzie którzy więcej dają niż biorą, biorcy to osoby, które więcej biorą niż dają, a rewanżyści to osoby, które za dobro odwzajemniają się dobrem, a za zło złem. Jak myślicie kto odnosi w życiu największe sukces? Biorcy, którzy ciągną tylko na siebie i wszystko co robią, robią z myślą o własnym zysku? Właśnie nie: największe sukcesy odnoszą dawcy, którzy myślą bardziej o dawaniu, czyli o innych, niż o sobie. A jak myślicie, kto odnosi w życiu największe porażki? Też dawcy, którzy dają się bezmyślnie wykorzystać. Jak więc być dawcą, który odnosi sukces? Właśnie o tym jest ta książka. Kiedy czytałem tą książkę przyszła mi do głowy jedna paradoksalna myśl: bezinteresowność się opłaca 🙂
Ciszej proszę…
Susan Cain
Kolejna książka (po tej wymienionej powyżej), która jakby nieco łamie nasze schematy. Nasza kultura promuje na człowieka sukcesu typowego „rozwrzeszczanego” ekstrawertyka, czyli człowieka, który robi wokół siebie dużo szumu, dużo mówi (najczęściej o sobie), jest elokwentny, wygadany, dobrze ubrany, no i oczywiście pewny siebie (a właściwie to nawet nie musi być pewny siebie, ale ważne, żeby takie sprawiał wrażenie). I jeśli uważasz, że sukcesem jest to, że ludzie o tobie gadają (nie ważne co), to rzeczywiście o takich ekstrawertykach gadają najwięcej, ale chyba nie na tym polega sukces. W skrócie: książka o potędze introwersji w rozkrzyczanym świecie.
Pismo Święte
Kolejna książka, która może przełamać Twoje schematy. Jeden z najlepszych starożytnych podręczników skutecznego działania. Dzieło traktuje o skuteczności w budowaniu dobrych relacji, o biznesie i obracaniu pieniędzy, o skuteczności osobistej, o radzeniu sobie z emocjami, o stawianiu i realizacji celów, o rządzeniu państwami i prawie wszystkich dziedzinach naszego życia. Nie wierzysz? To przeczytaj chociaż księgę Mądrości Syracha.
Więcej o Piśmie Świętym jako również podręczniku skutecznego działania pisałem w tym wpisie:
BIBLIA W ROK – po co i jak [do pobrania]
Jak przetrwać i odnieść sukces w biznesie
Frank Bettger
Klasyka gatunku literatury biznesowej. Książka napisana w latach ’40. XX wieku, ale wciąż aktualna. Autor pisze o odwadze, entuzjazmie, szacunku do ludzi, ale do mnie najbardziej trafia to, że żeby odnosić sukcesy trzeba wiedzieć czego ludzie potrzebują i im to po prostu dawać. Proste, ale my niestety tego nie robimy, bo bardziej myślimy o sobie niż o innych.
Nonzero. Logika ludzkiego przeznaczenia
Robert Wright
Nie jest to książka o skuteczności, ale o ewolucji kulturowej. Autor bazując właśnie na analizie zjawiska ewolucji (biologicznej, ale bardziej kulturowej) i teorii gier stawia bardzo ciekawą tezę mówiącą o tym, że szeroko rozumiany rozwój (złożoności biologicznej, cywilizacyjny, społeczny, a nawet technologiczny) prowadzi do tego, że coraz większe zastosowanie mają interakcje o charakterze gry z sumą niezerową, czyli w skrócie takie, w których wszystkie strony mogą zyskiwać (np. kiedyś opłacało się prowadzić wojny, a teraz bardziej opłaca się handlować). Bardzo podoba mi się takie ujęcie wszystkiego co robimy w życiu: jeśli chcesz być skutecznym to musisz dbać o dobro innych i swoje. Budując swoje interakcje, nie zależnie od tego, czy mówimy o relacji w małżeństwie, relacji biznesowych, relacji z klientami, czy nawet relacji z wyborcami, najlepiej jest budować wprost na zasadzie wygrana – wygrana. I uwierzcie mi da się to zrobić częściej niż nam się wydaje.
Zobacz również:
Najlepsze książki o odkrywaniu talentów i planowaniu przyszłości
Oczywiście książek o skutecznym działaniu jest bardzo dużo. Zaproponowałem Wam tutaj tylko te, które moim zdaniem są najważniejsze. Jeśli uważacie, że jeszcze coś powinno znaleźć na tej liście zapraszam do przesłania propozycji do mnie.
Bibliografia bloga
Spis pozycji bibliograficznych cytowanych we wpisach na blogu.
Adriaanse M.A., De Ridder D.T., Voorneman I (2013). Improving diabetes self-management by mental contrasting. Psychology & Health, Nr 28(1), styczeń, s. 1-12. | Ściema bezmyślnej wizualizacji
Altenburg T., Chinapaw M., Singh A. (2016). Effects of one versus two bouts of moderate intensity physical activity on selective attention during a school morning in Dutch primary schoolchildren: A randomized controlled trial. J Sci Med Sport. Październik, 19(10). | Kalistenika w służbie nauki
Anderson J. R. (1998). Uczenie się i pamięć. Integracja zagadnień. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. | Wystąpienia publiczne – kilka trików jak skutecznie je tworzyć
Argyle M. (2004). Przyczyny i korelaty szczęścia, W: J. Czapinski (red.). Psychologia pozytywna. Warszawa: PWN. | Dlaczego ludzie religijni są szczęśliwsi
Arvey R.D., Dewhirst H.D., Boling J.C. (1976). Relationships between goal clarity, participation in goal setting, and personality characteristics on job satisfaction in a scientific organization. Journal of Applied Psychology. 61(1), s. 103-105. | Jak osiągać odległe, trudne i duże cele. Jak być wytrwałym i jak uczyć wytrwałości
Atkinson J. W. (1964). An introduction to motivation. Oxford: Van Nostrand. | Jak uspokoić swoje myśli
Beauregard M., O'Leary M. (2011). Duchowy mózg. Neuronaukowa argumentacja za istnieniem duszy. Kraków: Wydawnictwo WAM. | Jak radzić sobie z emocjami i stresem (uniwersalna metoda). Jak odnajdywać sens życia nawet w najtrudniejszych sytuacjach
Beauregard M., O'Leary M. (2011). Duchowy mózg. Neuronaukowa argumentacja za istnieniem duszy. Wydawnictwo WAM. | Jak wreszcie przestać porównywać się z innymi, oceniać innych i siebie
Bokhour B.G., Clark J.A., Inui T.S., Silliman R.A, Talcott J.A. (2001). Sexuality after treatment for early prostate cancer: exploring the meanings of "erectile dysfunction". Journal of General Internal Medicine, 16(10), s. 649-655. | Doktorat z marzycielstwa
Bolles R. (2011). Jakiego koloru jest twój spadochron? Studio EMKA. | Jak szukać pracy marzeń
Bolles Richard N. (2011). Jakiego koloru jest twój spadochron? Studio EMKA | Najlepsze książki o odkrywaniu talentów i planowaniu przyszłości
Bonne O., Canetti L., Bachar E., De-Nour A.K, Shalev A. (1999). Childhood imaginary companionship and mental health in adolescence. Child Psychiatry and Human Development, 29(4), s. 277-286. | Martwienie się tym, co pomyślą o nas inni – analiza zjawiska, praktyczne porady (i dlaczego nie lubię pojęć „asertywność” i „stawianie granic” )
Brickman, P., Coates, D., & Janoff-Bulman, R. (1978). Lottery winners and accident victims: Is happiness relative? Journal of Personality and Social Psychology, 36(8), 917-927. | Kiedyś będę bardziej szczęśliwy… (dlaczego to nie prawda, choć wszyscy tak myślimy i o tym jak żyć mentalnością dostatku)
Bronkhorst A. (2000). The cocktail party phenomenon: a review on speech intelligibility in multiple-talker conditions. Acta Acustica united with Acustica; 86. s. 117–128. | Sztuka Rozmowy, czyli jak rozmawiać naprawdę (w 14 punktach)
Bronkhorst, Adelbert W. (2000). The Cocktail Party Phenomenon: A Review on Speech Intelligibility in Multiple-Talker Conditions. Acta Acustica united with Acustica. 86: 117–128. | Najlepszy sposób na zapamiętywanie imion
Brooks Katharine (2010). Jaki wybrać zawód? Zaplanuj swoją przyszłość. Oficyna Wydawnicza Branta | Najlepsze książki o odkrywaniu talentów i planowaniu przyszłości
Buber M. (1992). Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych. Warszawa: PAX. | Sztuka Rozmowy, czyli jak rozmawiać naprawdę (w 14 punktach)
Buss A. R. (1978). Causes and reasons in attribution theory: A conceptual critique. Journal of Personality and Social Psychology, 36(11), s. 1311-1321. | Martwienie się tym, co pomyślą o nas inni – analiza zjawiska, praktyczne porady (i dlaczego nie lubię pojęć „asertywność” i „stawianie granic” )
Cain S. (2012). Ciszej proszę... Siła introwersji w świecie, który nie może przestać gadać. Laurum. | Jak wyciągnąć 100% z inspirujących spotkań
Calhoun B. (1973). Death squared: the explosive growth and demise of a mouse population. Proceedings of the Royal Society of Medicine, 66(1 Pt 2), 80-8. | Kiedyś będę bardziej szczęśliwy… (dlaczego to nie prawda, choć wszyscy tak myślimy i o tym jak żyć mentalnością dostatku)
Cameron J. (2017). Droga artysty. Jak wyzwolić w sobie twórcę. Media Rodzina. | 5 paradoksalnych sposobów zwiększania swojej produktywności i kreatywności
Carroll J.S. (1978). The effect of imagining an event on expectations for the event: An interpretation in terms of the availability heuristic. Journal of Experimental Social Psychology, Nr 14(1), styczeń, s. 88-96. | Ściema bezmyślnej wizualizacji
Chirkov V., Ryan R., Kim Y., Kaplan U. (2003). Differentiating autonomy from individualism and independence: A self-determination perspective on internalisation of cultural orientations, gender and well being. Journal of Personality and Social Psychology. 84: 97–110. | Jak ze zwykłej pracy zrobić pracę marzeń
Christoff K., Gordon M. A., Smallwood J., Smith R., Schooler J. W. (2009). Experience sampling during fMRI reveals default network and executive system contributions to mind wandering. PNAS, 106, 21, s. 8719-8724. | Doktorat z marzycielstwa
Cialdini R. (1996). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | Uniwersalna metoda angażowania ludzi do czegokolwiek
Clark Timothy, Osterwalder Alexander, Yves Pigneur (2013). Model biznesowy Ty. Wydawnictwo Helion | Najlepsze książki o odkrywaniu talentów i planowaniu przyszłości
Clore G. C. (1999). Dlaczego przeżywamy emocje. W: P. Ekman, R.J. Davidson (red.) Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP. | Jak radzić sobie z emocjami i stresem (uniwersalna metoda). Jak odnajdywać sens życia nawet w najtrudniejszych sytuacjach
Conley C. (2015). Droga na szczyt. Sekret szczęśliwej firmy. Charaktery. | Bezinteresowność się opłaca, czyli jak działa ekonomia wdzięczności
Cottle T. J., Klineberg S.L. (1974). The present of things future: Explorations of time in human experience. New York: Free Press. | Jak osiągać odległe, trudne i duże cele. Jak być wytrwałym i jak uczyć wytrwałości
Covey S. (1996). 7 nawyków skutecznego działania. Warszawa. | Na czym polega kształcenie charakteru (i dlaczego nie lubię pojęcia „rozwój osobisty”)
Covey S. (1996). 7 nawyków skutecznego działania. Przeł. I. Majewska-Opiełka. Warszawa: Medium. | Skąd mam wiedzieć, czego chcę?
Covey S. (1996). 7 nawyków skutecznego działania. Warszawa: Medium. | Sztuka Rozmowy, czyli jak rozmawiać naprawdę (w 14 punktach)
Covey S. (1996). 7 nawyków skutecznego działania. Warszawa: Medium. | Pierwszy i najważniejszy nawyk skutecznego działania: MASZ WPŁYW
Covey S. (1996). 7 nawyków skutecznego działania. Warszawa: Medium. | Jak zacząć działanie – Zacznij od najważniejszego
Covey S. (1996). 7 nawyków skutecznego działania. Warszawa: Medium. | Wygrana – wygrana – jak to naprawdę jest z tą zasadą?
Covey S. (1996). 7 nawyków skutecznego działania. Warszawa: Medium. | Malutka ogromna różnica pomiędzy „właściwie” a „właściwe” (oraz jak kształtować samoświadomość)
Covey S. (1996). 7 nawyków skutecznego działania. Warszawa: Medium. | Jak doprowadzać sprawy do końca. Dwie potężnie skuteczne strategie pracy [e-book do pobrania]
Covey S. (2005). 8 nawyk. Od efektywności do wielkości i odkrycia własnego głosu. Dom Wydawniczy Rebis. | Czy tego chcesz czy nie, wpływasz na innych
Covey S. (2005). 8 nawyk. Od efektywności do wielkości i odkrycia własnego głosu. Dom Wydawniczy Rebis. | Musisz mieć wizję… bo inaczej ktoś inny będzie ją dla Ciebie miał
Covey S. (2005). 8 nawyk. Od efektywności do wielkości i odkrycia własnego głosu. Dom Wydawniczy Rebis. | Jak zwiększać zarobki pracując na etacie
Covey S. (2005). 8 nawyk. Od efektywności do wielkości i odkrycia własnego głosu. Dom Wydawniczy Rebis. | Dlaczego ludzie religijni są szczęśliwsi
Covey S. (2005). 8. nawyk. Od efektywności do wielkości i odkrycia własnego głosu. Poznań: Rebis. | Malutka ogromna różnica pomiędzy „właściwie” a „właściwe” (oraz jak kształtować samoświadomość)
Covington M. V. (1992). Making the Grade: A self-worth perspective on motivation and school reform. Cambridge: Cambridge University Press. | Jak uspokoić swoje myśli
Crow L. O., Crow, A. (1956). Adolescent development and adjustment. New York: McGraw Hill. | Martwienie się tym, co pomyślą o nas inni – analiza zjawiska, praktyczne porady (i dlaczego nie lubię pojęć „asertywność” i „stawianie granic” )
Csikszentmihályi M. (1990). Flow: The Psychology of Optimal Experience. Nowy Jork: Harper & Row. | Skąd mam wiedzieć, czego chcę?
Czakon M. (2014). Marzenia dzienne a właściwości celów życiowych młodzieży licealnej. Rozprawa doktorska. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. | Jak szukać pracy marzeń
Czakon M. (2014). Marzenia dzienne a właściwości celów życiowych młodzieży licealnej. Rozprawa doktorska. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. | Jak uspokoić swoje myśli
Czakon M. (2014). Marzenia dzienne a właściwości celów życiowych młodzieży licealnej. Rozprawa doktorska. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. | Doktorat z marzycielstwa
De Castella K., Byrne D., Covington M (2013). Unmotivated or motivated to fail? A cross-cultural study of achievement motivation, fear of failure, and student disengagement. Journal of Educational Psychology, 105(3), s. 861-880. | Jak uspokoić swoje myśli
Doliński D. (2008). Psychologiczne mechanizmy reklamy. Sopot: GWP. | Ściema bezmyślnej wizualizacji
Dunbar R. (2019). Ilu przyjaciół potrzebuje człowiek? Kraków: Copernicus Center Press. | Biblijne porady dotyczące relacji nauczycielskiej, przywództwa, zarządzania ludźmi i budowania zespołów
Dutton, D. G., Aron, A. P. (1974). Some evidence for heightened sexual attraction under conditions of high anxiety. Journal of Personality and Social Psychology, 30(4), 510-517. | Jak radzić sobie z emocjami i stresem (uniwersalna metoda). Jak odnajdywać sens życia nawet w najtrudniejszych sytuacjach
Duval S., Wicklund R. (1972). A theory of objective self-awareness. Oxford: Academic Press. | Martwienie się tym, co pomyślą o nas inni – analiza zjawiska, praktyczne porady (i dlaczego nie lubię pojęć „asertywność” i „stawianie granic” )
Dweck C. (1986). Motivational processes affecting learning. American Psychologist, 41(10), s. 1040-1048. | Jak wreszcie przestać porównywać się z innymi, oceniać innych i siebie
Dweck C. S. (1999). Caution – Praise can be dangerous. American Educator, 23(1), s. 4-9. | Jak budować dobre relacje. 7 kroków do dobrych relacji. Jak uczyć życia z innymi i współpracy
Edwards R., Hoheycutt J., Zagacki K. (1988). Imagined interaction as an element of social cognition. Western Journal of Speech Communication, 52, 23-45. | Doktorat z marzycielstwa
Eisenhower D (1954). Address at the Second Assembly of the World Council of Churches, Evanston, Illinois. August 19 http://www.presidency.ucsb.edu/ws/?pid=9991 [Dostęp 2018-01-21] | Jak zacząć działanie – Zacznij od najważniejszego
Elkind, D. (1967). Egocentrism in adolescence. Child development. 38. | Doktorat z marzycielstwa
Elkind, D. (1967). Egocentrism in adolescence. Child development. 38. | Martwienie się tym, co pomyślą o nas inni – analiza zjawiska, praktyczne porady (i dlaczego nie lubię pojęć „asertywność” i „stawianie granic” )
Elliot A.J., Church M. A. (1997). A hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 72(1), s. 218-232. | Jak wreszcie przestać porównywać się z innymi, oceniać innych i siebie
Ellison C. (1991). Religious involvement and subjective well-being. Journal of Health and Social Behaviour. 32. s. 80-99. | Dlaczego ludzie religijni są szczęśliwsi
Emmons R.A. (1986). Personal strivings: An approach to personality and subjective well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 51, s. 1058–1068. | Jak osiągać odległe, trudne i duże cele. Jak być wytrwałym i jak uczyć wytrwałości
Feldman Barrett L. (2020). Jak powstają emocje. Sekretne życie mózgu. Warszawa: CeDeWu. | Jak radzić sobie z emocjami i stresem (uniwersalna metoda). Jak odnajdywać sens życia nawet w najtrudniejszych sytuacjach
Foerster F. (1930). Religia a kształcenie charakteru. Dociekania psychologiczne i pedagogiczne wskazania. Poznań-Warszawa-Wilno-Lublin. | Na czym polega kształcenie charakteru (i dlaczego nie lubię pojęcia „rozwój osobisty”)
Fogg B. (2021). Mikronawyki. Niewielkie zmiany, które wiele zmieniają. Warszawa: Agora. | Jak radzić sobie z emocjami i stresem (uniwersalna metoda). Jak odnajdywać sens życia nawet w najtrudniejszych sytuacjach
Folkman, S., & Lazarus, R. S. (1990). Coping and emotion. In N. L. Stein, B. Leventhal, & T. Trabasso (Eds.), Psychological and biological approaches to emotion (pp. 313–332). Lawrence Erlbaum Associates, Inc. | Jak radzić sobie z emocjami i stresem (uniwersalna metoda). Jak odnajdywać sens życia nawet w najtrudniejszych sytuacjach
Frankl (1967). Psychotherapy and Existentialism: Selected Papers on Logotherapy. New York: Simon-Schuster. | Jak osiągać odległe, trudne i duże cele. Jak być wytrwałym i jak uczyć wytrwałości
Frankl V. (2009). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Warszawa: Czarna Owca. | Jak radzić sobie z emocjami i stresem (uniwersalna metoda). Jak odnajdywać sens życia nawet w najtrudniejszych sytuacjach
Freud S. (1900/1961). The interpretation of dreams. New York: Willey. | Doktorat z marzycielstwa
Freud S. (1908/1953). The relation of the poet to day-dreaming. W: Collected papers. Vol. 4. London: Hogarth. | Doktorat z marzycielstwa
Fromm E. (1976). To have or to be? Nowy Jork: Harper & Row. | Myśl jako podstawa działania. Jak uczyć myślenia (i co to znaczy – czyli dokładnie czego)
Gąsiorowska A. (2014). Odwzorowanie wielkości monet jako wskaźnik subiektywnej wartości pieniędzy. Psychologia Ekonomiczna. nr 6. s. 39-58. | Sztuka Rozmowy, czyli jak rozmawiać naprawdę (w 14 punktach)
Giambra L. M. (1978). A factor analysis of the items of the Imaginal Processes Inventory. Wystąpienie w ramach: Second American Confernece on the Fantasy and Imaging Process. 04.11.1978. | Martwienie się tym, co pomyślą o nas inni – analiza zjawiska, praktyczne porady (i dlaczego nie lubię pojęć „asertywność” i „stawianie granic” )
Giambra L.M. (1974). Daydreaming across the life span: Late adolescent to senior citizen. Journal of Aging and Human Development, 5, s. 115-140. | Doktorat z marzycielstwa
Giambra L.M. (1977). Daydreaming about the past: The time setting of spontaneous thought intrusions. The Gerontologist, 17(1), s. 35-38. | Doktorat z marzycielstwa
Giambra L.M. (1999). Frequency and intensity of daydreaming: Age changes and age differences from late adolescent to the old-old. Imagination, Cognition and Personality, 19(3), s. 229-267. | Jak uspokoić swoje myśli
Gollwitzer A., Oettingen G., Kirby T.A., Duckworth A.L., Mayer D. (2011). Mental contrasting facilitates academic performance in school children. Motivation and Emotion, Nr 35(4), grudzień. s. 403-412. | Ściema bezmyślnej wizualizacji
Goryńska M., Ledzińska E., Zajenkowski M. (2011). Nastrój. Modele, geneza, funkcje. Warszawa: Wydawnictwo UW. | Jak zacząć działanie – Zacznij od najważniejszego
Grant A. (2014). Dawaj i bierz. Warszawa: Muza. | Bezinteresowność się opłaca, czyli jak działa ekonomia wdzięczności
Grant A. (2014). Dawaj i bierz. Warszawa: Muza. | Jak budować dobre relacje. 7 kroków do dobrych relacji. Jak uczyć życia z innymi i współpracy
Grant A. (2014). Dawaj i bierz. Muza SA. | Jak czytać skutecznie
Greeley A. (1975). The sociology of paranormal. London: Siege. | Dlaczego ludzie religijni są szczęśliwsi
Gregory W.L., Cialdini R.B., Carpenter K.M. (1982). Self-relevant scenarios as mediators of likelihood estimates and compliance: Does imagining make it so? Journal of Personality and Social Psychology, Nr 43(1), s. 89-99. | Ściema bezmyślnej wizualizacji
Heller M., Pabjan T. (2013). Stworzenie i początek wszechświata. Kraków: Copernicus Center Press. | Dlaczego ludzie religijni są szczęśliwsi
Hillman C., Pontifex M., Castelli D., Khan N., Raine L., Scudder M., Drollette E., Moore R., Wu C., Kamijo K. (2014). Effects of the FITKids randomized controlled trial on executive control and brain function. Pediatrics. Październik, 134(4). | Kalistenika w służbie nauki
Huba J.G., Singer J.L., Aneshensel C.S., Antrobus J.S. (1982). Short Imaginal Processes Inventory. Manual. Research Psychologists Press. | Martwienie się tym, co pomyślą o nas inni – analiza zjawiska, praktyczne porady (i dlaczego nie lubię pojęć „asertywność” i „stawianie granic” )
Huba J.G., Singer J.L., Aneshensel C.S., Antrobus J.S. (1982). Short Imaginal Processes Inventory. Manual. Research Psychologists Press. | Jak uspokoić swoje myśli
Inglehart R. (1990). Culture shift in advanced industrial society. Princeton NJ: Princeton University Press. | Dlaczego ludzie religijni są szczęśliwsi
Ivancevich J.M. (1976). Effects of goal setting on performance and job satisfaction. Journal of Applied Psychology. 61(5), s. 605-612. | Jak osiągać odległe, trudne i duże cele. Jak być wytrwałym i jak uczyć wytrwałości
Jarvis G., Northcott H. (1987). Religion and differences in morbidity and mortality. Social Science and Medicine. 25. s. 813-824. | Dlaczego ludzie religijni są szczęśliwsi
Kelly K. M., Jones, W. H., Adams J.M. (2002). Using the Imaginary Audience Scale as a measure of social anxiety in young adults. Educational and Psychological Measurement, 62(5), s. 896-914. | Martwienie się tym, co pomyślą o nas inni – analiza zjawiska, praktyczne porady (i dlaczego nie lubię pojęć „asertywność” i „stawianie granic” )
Kim Ch. W., Mauborgne R. (2005). Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant. Harvard Business School Press | Jak wreszcie przestać porównywać się z innymi, oceniać innych i siebie
Kirk D., Oettingen G., Gollwitzer P.M. (2011). Mental contrasting promotes integrative bargaining. International Journal of Conflict Management, Nr 22, s. 324-341. | Ściema bezmyślnej wizualizacji
Kirkpatrick L. (1992). An attachment theory approach to the psychology of religion. International Journal for the Psychology of Religion. 2. s. 3-28. | Dlaczego ludzie religijni są szczęśliwsi
Klinger E. (1971). Structure and functions of fantasy. New York: Wiley. | Doktorat z marzycielstwa
Klinger E. (1994). On living tomorrow today: The quality of inner life as a function of goal expectations. W: Z. Zaleski (red.), Psychology of future orientation, s. 97-106, Lublin: Towarzyswto Naukowe KUL. | Doktorat z marzycielstwa
Klinger E. (1996). Emotional influences on cognitive processing with implications for theories of both. W: J.A. Bargh i P.M. Gollwitzer (red.), The psychology of action: Linking cognition and motivation to behavior, s. 168-189. New York: Guilford. | Doktorat z marzycielstwa
Klinger E. (2009). Daydreaming and Fantasizing: Thought Flow and Motivation. W: K.D. Markman, W.M.P. Klein, J.A.Suhr (red.). Handbook of Imagination and Mental Stimulation. s. 225-239. New York: Taylor & Francis Group, LLC. | Doktorat z marzycielstwa
Klinger E. (2009). Daydreaming and Fantasizing: Thought Flow and Motivation. W: K.D. Markman, W.M.P. Klein, J.A.Suhr (red.). Handbook of Imagination and Mental Stimulation. s. 225-239. New York: Taylor & Francis Group, LLC. | Dlaczego zapisywanie uspokaja
Klinger E., Cox W. (1987-88). Dimensions of thought flow in everyday life. Imagination, Cognition and Personality, 7, s. 105-128. | Doktorat z marzycielstwa
Kofta M., Doliński D (2008). Poznawcze podejście do osobowości. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP. | Skończ sprawę albo skończ ze sprawą
Kreutz M. (2015). Kształcenie charakteru. Wskazówki praktyczne. Lublin. | Na czym polega kształcenie charakteru (i dlaczego nie lubię pojęcia „rozwój osobisty”)
Kruglanski A. (1975). The endogenous-exogenous partition in attribution theory. Psychological Review, 82(6), 387-406. | Jak ze zwykłej pracy zrobić pracę marzeń
Lally P., van Jaarsveld C., Potts H., Wardle J. (2010). How are habits formed: Modelling habit formation in the real world. European Journal of Social Psychology, 40, s. 998-1009. | Jak kształtować nawyki (czyli jak napisać doktorat w 15 minut dziennie)
Latham G.P., Yukl G.A. (1975). Assigned versus participative goal setting with educated and uneducated woods workers. Journal of Applied Psychology. 60(3), s. 299-302. | Jak osiągać odległe, trudne i duże cele. Jak być wytrwałym i jak uczyć wytrwałości
Lazarus R. (1990). Emotion and Adaptation. New York: Oxford University Press. | Jak wreszcie przestać porównywać się z innymi, oceniać innych i siebie
Lindqvist E., Östling R., Cesarini D. (2018). Long-run Effects of Lottery Wealth on Psychological Well-being. NBER Working Paper No. 24667. May 2018. | Kiedyś będę bardziej szczęśliwy… (dlaczego to nie prawda, choć wszyscy tak myślimy i o tym jak żyć mentalnością dostatku)
Lucado Max (2013). Wieloryb nie może latać. O sztuce stawania się sobą. Poznań: W drodze. | Skąd mam wiedzieć, czego chcę?
Lucado Max (2013). Wieloryb nie może latać. O sztuce stawania się sobą. W drodze. | Najlepsze książki o odkrywaniu talentów i planowaniu przyszłości
Łukaszewski W. (2002). Wodze wyobraźni. Charaktery, 12(71), s. 26. | Doktorat z marzycielstwa
Łukaszewski W. (2002). Wodze wyobraźni. Charaktery, Nr 12(71), grudzień, s. 26. | Ściema bezmyślnej wizualizacji
Łukaszewski W., Marszał-Wiśniewska M. (2006). Wytrwałość w działaniu. Gdańsk: GWP. | Ściema bezmyślnej wizualizacji
Maltz M. (1960). Psycho-Cybernetics. Simon & Schuster. | Jak kształtować nawyki (czyli jak napisać doktorat w 15 minut dziennie)
Maslow A. (1962). Toward a Psychology of Being. Nowy Jork: Van Nostrand. | Jak budować dobre relacje. 7 kroków do dobrych relacji. Jak uczyć życia z innymi i współpracy
Mason M. F., Norton M. I., Van Horn J. D., Wegner D. M., Grafton S. T., Macrae C. N. (2007). Wandering Minds: The Default Network and Stimulus-Independent Thought. Science, 315(5810), s. 393-395. | Doktorat z marzycielstwa
Mazurkiewicz P. (2012). Miliarder na emeryturze. Rzeczpospolita. 22-23 września 2012, strona A16. | Wygrana – wygrana – jak to naprawdę jest z tą zasadą?
McDowell S., Beliles M. (2007). Uwalnianie narodów. Biblijne zasady zarządzania, szkolnictwa, ekonomii i polityki. Wydawnictwo Coolshop. | Biblijna mądrość dotycząca władzy, ustroju politycznego i organizacji życia społecznego
McGuinness D. (1976). Sex differences in organisation, perception and cognition. W: B. Lloyd, J. Archer (red.). Exploring Sex Differences. London: Academic Press. s. 123–155. | Sztuka Rozmowy, czyli jak rozmawiać naprawdę (w 14 punktach)
McGuinness D. (1979). How schools discriminate against boys. Human Nature. 2(2). s. 82–88. | Sztuka Rozmowy, czyli jak rozmawiać naprawdę (w 14 punktach)
Miller A.M., Galanter E., Pribram K.H. (1980). Plany i struktury zachowania. Warszawa: PWN. | Ściema bezmyślnej wizualizacji
Mischel W., Shoda, Y., Rodriguez M.L. (1989). Delay of gratification in children. Science. 244(4907), s. 933-938. | Jak osiągać odległe, trudne i duże cele. Jak być wytrwałym i jak uczyć wytrwałości
Moberg D., Taves M. (1965). Church participation and adjustment in old age. W: A. Rose, W. Peterson (red.). Older people and their social world. s. 113-124. Philadepphila: F. A. Davis | Dlaczego ludzie religijni są szczęśliwsi
Montgomery R. L., Haemmerlie F. M., Zoellner S. (1996). The 'imaginary audience', self-handicapping, and drinking patterns among college students. Psychological Reports, 79 (3, Pt 1), s. 783-786. | Martwienie się tym, co pomyślą o nas inni – analiza zjawiska, praktyczne porady (i dlaczego nie lubię pojęć „asertywność” i „stawianie granic” )
Nader R. (2013). Święty Charbel. Orędzia z Nieba. Kraków: Wydawnictwo AA. | Na czym polega kształcenie charakteru (i dlaczego nie lubię pojęcia „rozwój osobisty”)
Nettle D. (2005). Szczęście naukowym sposobem wyłożone. przeł. E. Józefowicz. Warszawa: Prószyński i S-ka. | Doktorat z marzycielstwa
Nettle D. (2005). Szczęście naukowym sposobem wyłożone. przeł. E. Józefowicz. Warszawa: Prószyński i S-ka. | Kiedyś będę bardziej szczęśliwy… (dlaczego to nie prawda, choć wszyscy tak myślimy i o tym jak żyć mentalnością dostatku)
Nettle D. (2005). Szczęście naukowym sposobem wyłożone. Warszawa: Prószyński i S-ka. | Na czym polega mądra aktywność. Jak uczyć aktywności
Newport C. (2018). Praca głęboka. Studio Emka. | 5 paradoksalnych sposobów zwiększania swojej produktywności i kreatywności
Nowacki T.W. (2010). Świat marzeń. Lublin: Wydawnictwo UMCS. | Doktorat z marzycielstwa
Obidowicz A. J. (2015). Wizerunek Boga jako budowniczego w narracji starotestamentalnej. Ruch Biblijny i Liturgiczny, 68 (2015) nr 1, s. 5-16. | Porady budowlane z Biblii
Oettingen G. (2000). Expectancy effects on behavior depend on self-regulatory thought. Social Cognition, Nr 18(2), s. 101-129. | Ściema bezmyślnej wizualizacji
Oettingen G., Mayer D. (2002). The motivating function of thinking about the future: Expectations versus fantasies. Journal of Personality and Social Psychology, Nr 83(5), listopad, s. 1198-1212. | Ściema bezmyślnej wizualizacji
Ortony A., Turner T. (1990). What's basic about basic emotions? Psychological Review. Czerwiec, 97(3), s. 315-331. | Po co nam emocje? Jak sobie radzić z emocjami?
Pactwa B. (2011). Plany życiowe oraz aspiracje edukacyjne i zawodowe uczniów szkół ponadgimnazjalnych na obszarze Górnośląskiego Związku Metropolitalnego. Tychy: Wyższa Szkoła Zarządzania i Nauk Społecznych im. ks. Emila Szramka. | Skąd mam wiedzieć, czego chcę?
Pałkiewicz J. (1997). Terra Incognita. Wyprawa do źródeł Amazonki. Warszawa: Bellona. | Narzędzia skutecznego działania… czy są aż tak bardzo ważne? (oraz o tym jak survival ma się do skutecznego działania)
Pałkiewicz J. (1998). Survival - Sztuka przetrwania. Warszawa: Bellona. | Narzędzia skutecznego działania… czy są aż tak bardzo ważne? (oraz o tym jak survival ma się do skutecznego działania)
Pascal B. (polskie wydanie 1921). Myśli. Tu jest cały tekst: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/pascal-mysli.html [dostęp: 2019-04-20] | 5 paradoksalnych sposobów zwiększania swojej produktywności i kreatywności
Peterson J. B. (2018). 12 życiowych zasad. Antidotum na chaos. Warszawa: Fijorr Publishing | Myśl jako podstawa działania. Jak uczyć myślenia (i co to znaczy – czyli dokładnie czego)
Pham L.B., Taylor S.E. (1999). From thought to action: Effects of process - versus outcome-based mental simulations on performance. Personality and Social Psychology Bulletin, Nr 25(2), luty. s. 250-260. | Ściema bezmyślnej wizualizacji
Pham L.B., Taylor S.E. (1999). From thought to action: Effects of process - versus outcome-based mental simulations on performance. Personality and Social Psychology Bulletin, Nr 25(2), luty. s. 250-260. | Jak doprowadzać sprawy do końca. Dwie potężnie skuteczne strategie pracy [e-book do pobrania]
Pirożyński M. (2018). Kształcenie charakteru. Szczecinek. | Na czym polega kształcenie charakteru (i dlaczego nie lubię pojęcia „rozwój osobisty”)
Platon (ok. 360 p.n.e./2003). Państwo. Kęty: Wydawnictwo ANTYK. | Doktorat z marzycielstwa
Posacki A. (2007). Plaga pozytywnego myślenia. W: tenże. Psychologia i New Age. Gdańsk: Wydawnictwo Arka Noego. s. 53.-67. | Pozytywne myślenie – nieszkodliwa ideologia sukcesu czy poważne zagrożenie?
Raichle M. E., MacLeod A. M., Snyder A. Z., Powers W. J., Gusnard D. A., Shulman G.L. (2001). A default mode of brain function. PNAS, 98, s. 676-682. | Doktorat z marzycielstwa
Rand P., Lens W., Decock B. (1991). Negative motivation is half the story: Achievement motivation combines positive and negative motivation. Scandinavian Journal of Educational Research, 35(1), s. 13-30. | Jak uspokoić swoje myśli
Reykowski J. (1982). Social motivation. Annual Review of Psychology. 33, s. 123-154. | Czasami „osiąganie” jest ważniejsze i efektywniejsze niż „osiągniecie” (i dlaczego nie lubię celów SMART)
Riley K., Snowdon D., Desrosiers M., Markesbery W. (2005). Early life linguistic ability, late life cognitive function, and neuropathology: Findings from the Nun Study. Neurobiology of Aging 26(3):341347, 2005. | 5 paradoksalnych sposobów zwiększania swojej produktywności i kreatywności
Riley K., Snowdon D., Desrosiers M., Markesbery W. (2005). Early life linguistic ability, late life cognitive function, and neuropathology: Findings from the Nun Study. Neurobiology of Aging 26(3):341347, 2005. | Dlaczego zapisywanie uspokaja
Rogers R. L., Slatkin M. (2017). Excess of genomic defects in a woolly mammoth on Wrangel island. PLOS Genetics 13(3): e1006601. https://doi.org/10.1371/journal.pgen.1006601 [dostęp: 2018-03-17] | Wygrana – wygrana – jak to naprawdę jest z tą zasadą?
Rundus D. J. (1971). Analysis of rehearsal processes in free recall. Journal of Experimental Psychology. 89. s 63-77. | Wystąpienia publiczne – kilka trików jak skutecznie je tworzyć
Ryan R.M., Deci E.L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist. 55(1). 68-78. | Jak ze zwykłej pracy zrobić pracę marzeń
Ryan R.M., Deci E.L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist. 55(1). 68-78. | Jak wreszcie przestać porównywać się z innymi, oceniać innych i siebie
Ryan R.M., Deci E.L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist. Nr 55(1). s. 68-78. | Jak doprowadzać sprawy do końca. Dwie potężnie skuteczne strategie pracy [e-book do pobrania]
Samuelson P. (1969). The Way of an Economist. W: P.A. Samuelson (red.). International Economic Relations: Proceedings of the Third Congress of the International Economic Association, London: Macmillan. s. 1-11. za: https://www.wto.org/english/res_e/reser_e/cadv_e.htm [dostęp 2018-01-23] | Teoria przewagi komparatywnej Ricardo w relacjach zespołowych, czyli dlaczego czasami warto delegować zadania nawet jeśli Ty zrobisz je sprawniej i jak to zrobić
Schachter, S., & Singer, J. (1962). Cognitive, social, and physiological determinants of emotional state. Psychological Review, 69(5), 379–399. | Jak radzić sobie z emocjami i stresem (uniwersalna metoda). Jak odnajdywać sens życia nawet w najtrudniejszych sytuacjach
Schmidt K.H., Kleinbeck U., Brockmann W. (1984). Motivational control of motor performance by goal setting in a dual-task situation. Psychological Research. 46(1-2), s. 129-141. | Jak osiągać odległe, trudne i duże cele. Jak być wytrwałym i jak uczyć wytrwałości
Schmidt-Kassow M., Deusser M., Thiel C., Otterbein S., Montag C., Reuter M., Banzer W., Kaiser J. (2013). Physical exercise during encoding improves vocabulary learning in young female adults: a neuroendocrinological study. PLoS One. Maj, 20, 8(5). | Kalistenika w służbie nauki
Schmidt-Kassow M., Zink N., Mock J., Thiel C., Vogt L., Abel C., Kaiser J. (2014). Treadmill walking during vocabulary encoding improves verbal long-term memory. Behav Brain Funct. Czerwiec, 12. | Kalistenika w służbie nauki
Semin G. R., Fiedler K. (1991). The linguistic category model, its bases, applications and range. W: W. Stroebe, M. Hewstone (red.), European Review of Social Psychology, 2, s. 1-30, Chichester: Wiley & Sons Ltd. | Martwienie się tym, co pomyślą o nas inni – analiza zjawiska, praktyczne porady (i dlaczego nie lubię pojęć „asertywność” i „stawianie granic” )
Sheldon K.M., Lyubomirsky S. (2006). How to increase and sustain positive emotion: The effects of expressing gratitude and visualizing best possible selves. The Journal of Positive Psychology, 1(2), s. 73–82. | Jak budować dobre relacje. 7 kroków do dobrych relacji. Jak uczyć życia z innymi i współpracy
Sheldon K.M., Lyubomirsky S. (2006). How to increase and sustain positive emotion: The effects of expressing gratitude and visualizing best possible selves. The Journal of Positive Psychology, kwiecień, Nr 1(2), s. 73–82. | Jak doprowadzać sprawy do końca. Dwie potężnie skuteczne strategie pracy [e-book do pobrania]
Sinek S. (2009). Jak wielcy przywódcy inspirują do działania. TED. https://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action?language=pl [dostęp: 2018-01-29] | Uniwersalna metoda angażowania ludzi do czegokolwiek
Sinek S. (2013). Zaczynaj od dlaczego. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania. Gliwice: Onepress. | Sztuka Rozmowy, czyli jak rozmawiać naprawdę (w 14 punktach)
Sinek S. (2013). Zaczynaj od dlaczego. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania. Gliwice: Onepress. | Jak wreszcie przestać porównywać się z innymi, oceniać innych i siebie
Sinek S. (2013). Zaczynaj od dlaczego. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania. Gliwice: Onepress. | Malutka ogromna różnica pomiędzy „właściwie” a „właściwe” (oraz jak kształtować samoświadomość)
Singer J. L., Antrobus J. A. (1963). A factor analytic study of daydreaming and conceptually – related cognitive and personality variables. Perceptual and Motor Skills, 17, s. 187-209. | Martwienie się tym, co pomyślą o nas inni – analiza zjawiska, praktyczne porady (i dlaczego nie lubię pojęć „asertywność” i „stawianie granic” )
Singer J. L., Antrobus J. S. (1970). Manual for the Imaginal Processes Inventory. Princeton: Educational Testing Service. | Martwienie się tym, co pomyślą o nas inni – analiza zjawiska, praktyczne porady (i dlaczego nie lubię pojęć „asertywność” i „stawianie granic” )
Singer J.L. (1980). Marzenia dzienne. Przeł. R. Zawadzki. Warszawa: PWN. | Skończ sprawę albo skończ ze sprawą
Singer J.L. (1980). Marzenia dzienne. Przeł. R. Zawadzki. Warszawa: PWN. | Doktorat z marzycielstwa
Singer J.L. (1980). Marzenia dzienne. Przeł. R. Zawadzki. Warszawa: PWN. | Jak uspokoić swoje myśli
Skowronski J., Carlston D., Mae L., Crawford M. (1998). Spontaneous trait transference: communicators taken on the qualities they describe in others. Journal of Personality and Social Psychology. Apr, 74(4). s. 837-48. | Sztuka Rozmowy, czyli jak rozmawiać naprawdę (w 14 punktach)
Skowronski J., Carlston D., Mae L., Crawford M. (1998). Spontaneous trait transference: communicators taken on the qualities they describe in others. Journal of Personality and Social Psychology. Apr, 74(4). s. 837-48. | Jak wreszcie przestać porównywać się z innymi, oceniać innych i siebie
Słownik Języka Polskiego (1988). T.2. Warszawa: PWN. | Doktorat z marzycielstwa
Soszyńska E., Francuz P. (2007). Wpływ aktywizacji wyobraźni na myślenie dywergencyjne oraz na odbiór wrażeń płynących z ciała. W: P. Francuz (red.), Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią, s. 291-309. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. | Doktorat z marzycielstwa
Soszyńska E., Francuz P. (2007). Wpływ aktywizacji wyobraźni na myślenie dywergencyjne oraz na odbiór wrażeń płynących z ciała. W: P. Francuz (red.), Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią, s. 291-309. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. | Martwienie się tym, co pomyślą o nas inni – analiza zjawiska, praktyczne porady (i dlaczego nie lubię pojęć „asertywność” i „stawianie granic” )
Stanier Michael B. (2011). Pracuj mniej i lepiej. Odkryj i realizuj swój potencjał. Wydawnictwo Helion. | Najlepsze książki o odkrywaniu talentów i planowaniu przyszłości
Starker S. (1973). Aspects of inner experience: Autokinesis, daydreaming, dream recall and cognitive style. Perceptual and Motor Skills, 36, s. 663-673. | Martwienie się tym, co pomyślą o nas inni – analiza zjawiska, praktyczne porady (i dlaczego nie lubię pojęć „asertywność” i „stawianie granic” )
Starker S. (1974). Daydreaming styles and nocturnal dreaming. Journal of Abnormal Psychology, S3, s. 52-55. | Doktorat z marzycielstwa
Starker S. (1974). Daydreaming styles and nocturnal dreaming. Journal of Abnormal Psychology, S3, s. 52-55. | Martwienie się tym, co pomyślą o nas inni – analiza zjawiska, praktyczne porady (i dlaczego nie lubię pojęć „asertywność” i „stawianie granic” )
Steers M., Wickham R., Acitelli L. (2014). Seeing Everyone Else's Highlight Reels: How Facebook Usage Is Linked to Depressive Symptoms. Journal of Social and Clinical Psychology. 33. 701-731. 10.1521/jscp.2014.33.8.701. | Jak wreszcie przestać porównywać się z innymi, oceniać innych i siebie
Storms M. D. (1973). Videotape and the attribution process: reversing actors' and observers' points of view. Journal of Personality and Social Psychology, 27, s. 165-75. | Martwienie się tym, co pomyślą o nas inni – analiza zjawiska, praktyczne porady (i dlaczego nie lubię pojęć „asertywność” i „stawianie granic” )
Strealu J. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom II. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | Po co nam emocje? Jak sobie radzić z emocjami?
Strealu J. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | Jak kształtować nawyki (czyli jak napisać doktorat w 15 minut dziennie)
Szafrański M. (2018). Zaufanie czyli waluta przyszłości. Moja droga od zera do 7 milionów z bloga. Grupa Wydawnicza Relacja. | Bezinteresowność się opłaca, czyli jak działa ekonomia wdzięczności
Szustak Adam OP (2014). Wielka Ryba. Droga do odpowiedzialności. Lekcje Sary i Tobiasza. Wydawnictwo Pure Profit. | Najlepsze książki o odkrywaniu talentów i planowaniu przyszłości
Teresa od Jezusa (2020). Księga życia. Kraków: Wydawnictwo Karmelitów Bosych. | Na czym polega mądra aktywność. Jak uczyć aktywności
Tracz M. (2015). Przedmiot podstawy przedsiębiorczości w opinii uczniów i nauczycieli – studium porównawcze. Przedsiębiorczość – Edukacja. 11. s. 391-400. | Co zrobić, żeby Polacy byli bardziej przedsiębiorczy? (i czego moim zdaniem powinna uczyć szkoła)
Tromholt M. (2016). The Facebook Experiment: Quitting Facebook Leads to Higher Levels of Well-Being. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking. 19. 661-666. 10.1089/cyber.2016.0259. | Jak wreszcie przestać porównywać się z innymi, oceniać innych i siebie
Trzebińska E. (2002). Wymyślanie siebie. Charaktery, Nr 12(71), grudzień, s. 29-30. | Ściema bezmyślnej wizualizacji
Vaynerchuk G. (2017). Ekonomia wdzięczności. Osmpower. | Bezinteresowność się opłaca, czyli jak działa ekonomia wdzięczności
Veenhoven i in. (1994). World database of happiness: Correlates of happiness. Rotterdam: Erasmus University. | Dlaczego ludzie religijni są szczęśliwsi
Von Neumann J. (1928). Zur theorie der gesellschaftsspiele. Mathematische Annalen, 100, s. 295-320. | Wygrana – wygrana – jak to naprawdę jest z tą zasadą?
Voss M., Vivar C., Kramer A., van Praag H. (2013). Bridging animal and human models of exercise-induced brain plasticity. Trends Cogn Sci. Październik, 17(10). | Kalistenika w służbie nauki
Watson D, Clark L. A. (1999). Zmienność nastroju: model schematyczny. W: P. Ekman, R.J. Davidson (red.) Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP. | Jak radzić sobie z emocjami i stresem (uniwersalna metoda). Jak odnajdywać sens życia nawet w najtrudniejszych sytuacjach
Wicklund R.A., Gollwizter, P.M. (1982). Symbolic self-completion. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates. | Czasami „osiąganie” jest ważniejsze i efektywniejsze niż „osiągniecie” (i dlaczego nie lubię celów SMART)
Wieczorkowska-Siarkiewicz G. (1992). Punktowe i przedziałowe reprezentacje celu. Uwarunkowania i konsekwencje. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Wydziału Psychologii UW. | Czasami „osiąganie” jest ważniejsze i efektywniejsze niż „osiągniecie” (i dlaczego nie lubię celów SMART)
Wilson T., Reinhard D., Westgate E., Gilbert D., Ellerbeck N., Hahn C., Brown C., Shaked A. (2014). Just think: The challenges of the disengaged mind. Science 04 Jul 2014: Vol. 345, Issue 6192, s. 75-77. | 5 paradoksalnych sposobów zwiększania swojej produktywności i kreatywności
Witkowski T. (2009). Zakazana Psychologia. Tom I. Pomiędzy nauką a szarlatanerią. Taszów: Moderator. | Jak radzić sobie z emocjami i stresem (uniwersalna metoda). Jak odnajdywać sens życia nawet w najtrudniejszych sytuacjach
Wojciechowska L. (2003). Treściowa charakterystyka marzeń na jawie u dzieci w okresie średniego dzieciństwa. W: L. Wojciechowska (red.). Spostrzeganie zjawisk świata społecznego przez dzieci młodzież i młodych dorosłych. s. 105-128. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. | Doktorat z marzycielstwa
Wojciechowska L., Wall N. (2009). Marzenia dzienne a dobrostan psychiczny dzieci z domu dziecka. W: D. Borecka-Biernat (red.). Poszukiwanie uwarunkowań zaburzeń w zachowaniu młodzieży w interakcjach społecznych. s. 163-187. Wałbrzych: Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości. | Jak uspokoić swoje myśli
Wojciszke B. (2010). Sprawczość i wspólnotowość. Podstawowe wymiary spostrzegania społecznego. Gdańsk: GWP. | Na czym polega mądra aktywność. Jak uczyć aktywności
Wojciszke B. (2010). Sprawczość i wspólnotowość. Podstawowe wymiary spostrzegania społecznego. Gdańsk: GWP. | Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej
Woroniecki J. (2013). Katolicka Etyka Wychowawcza, I, Wydawnictwo KUL. | Na czym polega kształcenie charakteru (i dlaczego nie lubię pojęcia „rozwój osobisty”)
Worthington E., Scherer M. (2004). Forgiveness Is an Emotion-focused Coping Strategy That Can Reduce Health Risks and Promote Health Resilience: Theory, Review, and Hypotheses. Psychology & Health. 19 (3): 385–405. | Dlaczego zapisywanie uspokaja
Wróblewski A. (2009). Taniec atomów. Wiedza i Życie; sierpień 2009: s. 65. | 5 paradoksalnych sposobów zwiększania swojej produktywności i kreatywności
Wright R. (1999). Nonzero: logika ludzkiego przeznaczenia. Prószyński i S-ka. | Jak czytać skutecznie
Zaleski Z. (1986). Motywacyjna funkcja celów stawianych na okresy życia o różnej długości. Przegląd Psychologiczny. T. 29, 4, s. 925-946. | Jak osiągać odległe, trudne i duże cele. Jak być wytrwałym i jak uczyć wytrwałości
Zaleski Z. (1989). Lęk przed przyszłością. Ramy teoretyczne i wstępne dane empiryczne. W: A. Januszewski, Z. Uchnast, T. Witkowski (red.). Wykłady z psychologii w KUL 1987/88. s. 167-184. Lublin: RW KUL. | Jak uspokoić swoje myśli
Zaleski Z. (1991). Psychologia zachowań celowych. Warszawa: PWN. | Jak osiągać odległe, trudne i duże cele. Jak być wytrwałym i jak uczyć wytrwałości
Zaleski Z. (1991). Psychologia zachowań celowych. Warszawa: PWN. | Czasami „osiąganie” jest ważniejsze i efektywniejsze niż „osiągniecie” (i dlaczego nie lubię celów SMART)
Zimbardo P.G., Boyd J. (2012). Paradoks Czasu. Warszawa: PWN. | Jak osiągać odległe, trudne i duże cele. Jak być wytrwałym i jak uczyć wytrwałości