250 tematów (mniej i bardziej) poważnych i głębokich rozmów pozwalających na wzajemne poznanie się – dla par, rodziców, przyjaciół, zespołów, grup i klas [do pobrania]

Do zastosowania w budowaniu zespołów (w tym np. klas szkolnych), przyjaźni, relacji rodzinnych (w tym z dziećmi) oraz par i związków. Pytania te możesz wykorzystać także to poprawienia relacji z samym sobą, czyli do zwiększenia samoświadomości (choć ta bardzo dobrze zwiększa się także właśnie w rozmowie).

 

Mam taką myśl, że nam bardzo często brakuje poważnych i głębokich rozmów, a bardzo często, nawet w bliskich relacjach, rozmawiamy o niczym. Oczywiście rozmowa o niczym ważnym też jest ważna i tzw. „small talk” np. o pogodzie, najnowszej piosnce Sanah, czy sukcesach Igi Świątek jest bardzo pomocna zwłaszcza na pierwszych etapach jakiejkolwiek relacji. Generalnie zawsze warto dobrać odpowiednią głębię rozmowy, w zależności od sytuacji (zobacz punkt 8. Sztuki Rozmowy).

 

Jednak, naszych rozmów, a zwłaszcza w bliższych relacjach, np. kiedy planujemy z kimś spędzić życie (jakże często małżeństwa rozpadają się dlatego, że przed ich zawarciem nie omówione zostały ważne i mniej ważne tematy) lub już je spędzamy, nie możemy ograniczać tylko do mało ważnych rozmów. Jakże niestety często np. rodzicielskie rozmowy ograniczają się tylko do zadania pytania w stylu: „co w szkole?”, które w ogóle nie odpowiada na potrzebę poczucia bycia rozumianym i wysłuchanym.

 

Głęboka rozmowa ma ogromną moc budowania każdej relacji: romantycznej, rodzicielskiej, przyjacielskiej, a nawet koleżeńskiej w zespole, czy klasie szkolnej. Tylko bardzo często nie za bardzo wiemy, jak tego typu rozmowę prowadzić. Postanowiłem więc spisać listę takich tematów, a przez to dać Wam narzędzie, taką jakby ramę (konwenans?), która pozwoli na bezpieczne podjęcie budującej, poważnej rozmowy.

 

A nawet niezbyt głęboka rozmowa, np. na tematy, których zazwyczaj nie ukrywamy, jak np. liczba rodzeństwa, czy zawód rodziców – pozwala niekiedy na o wiele lepsze zrozumienie drugiego człowieka, z którym funkcjonujemy np. środowisku pracy, czy szkoły.

 

Do czego możemy zastosować poniższe tematy rozmów:

– Do lepszego poznania osoby, z którą chcemy związać swoją przyszłość, np. dla narzeczonych, którzy mogą po kolei omawiać wszystkie tematy. Przy takim zastosowaniu możemy zaznaczać sobie przy każdym pytaniu dwie sprawy: 1) na ile jest to dla nas ważne, 2) na ile zgadzamy się w tej kwestii

– Do lepszego poznania osób, z którymi żyjemy, np. swojego własnego współmałżonka. Jako pomysł na randkę.

– Do zbudowania trwalszej i piękniejszej relacji z własnym dzieckiem.

– Jako ćwiczenie budujące zaufanie i lepsze poznanie np. w klasie lub zespole. Osoby dzielmy w dwójki i losujemy pytanie do rozmowy. Możemy to zrobić także w formie tzw. kręgu rozmów, gdzie po każdym temacie przechodzi się do kolejnej osoby.

– Jago grę towarzyską na imprezie. Wszyscy siadają w okręgu, losujemy pytanie (np. prosząc kolejne osoby o podanie numeru pytania nie pokazując wcześniej listy lub za pomocą strony internetowej, którą przedstawię Wam na końcu wpisu) i każdy mówi na tyle głęboko, na ile chce…

 

Bardzo ważna myśl – po każdym pytaniu można dodać:

Odpowiedz na tyle głęboko/prywatnie na ile chcesz.

 

Tym sposobem stwarzamy bezpieczną możliwość rezygnacji z odpowiedzi na dane pytanie. Jeśli osoba nie chce zbyt głęboko opowiadać o sobie, wtedy może np. na pytanie o marzenia odpowiedzieć coś w stylu „wyspać się”, a jeśli chce może odkryć najgłębsze zakamarki swojej duszy. Podobnie na pytanie o poglądy polityczne jedna osoba może odpowiedzieć, ogólnie że „zawsze głosuje na prawych i szlachetnych ludzi”, a ktoś inny może podać konkretną partię, na którą oddał swój głos. To ma znaczenie zwłaszcza kiedy rozmowa odbywa się w relacji mniej osobistej (np. w czasie imprezy ze znajomymi lub ćwiczenia zespołowego).

 

Generalnie pytania starałem się ułożyć w kolejności od najbardziej powierzchownych i tym samym najbardziej bezpiecznych do tych najgłębszych i najbardziej intymnych. Oczywiście dane pytanie może być w różny sposób rozumiane, ale generalnie idea jest tak, że zaczynamy od tematów najbardziej powierzchownych, żeby przejść (jeśli chcemy) do kwestii bardziej poważnych. Nie pytaj o najtrudniejsze życiowe doświadczenie na pierwszej randce, ale kiedy żyjesz z kimś już 10 lat, dobrze byłoby to wiedzieć. 

 

Ciekawe jest również to, że w bliższej relacji, nawet takie powiedzmy proste i powierzchowne tematy rozmów, jak np. dotyczące ulubionej muzyki, jedzenia, czy odpoczywania mogą prowadzić do głębszej rozmowy i poznania wzajemnych potrzeb i oczekiwań.

 

Co też ważne, zadawanie i odpowiadanie sobie na pytania ma też ważny wymiar czegoś, co w bardzo szerokim znaczeniu możemy wpisać w uczenie myślenia. Zadawanie i wzajemne odpowiadanie sobie – lub nawet odpowiadanie na tego typu pytania samemu sobie, sprawia, że wyrabiają się nam poglądy i buduje się samoświadomość. Jeśli zapytamy dziecko, co lubi jeść, to siłą rzeczy w pewien sposób „zmuszamy” do myślenia na ten temat, bo przecież może trzylatek nie miał jeszcze okazji się nad tym zastanowić. Podobnie zapytanie nastolatka, o jego marzenia „zaprasza” go do tego, żeby nie bał się marzyć.

 

Co więcej pytania doceniają. Zadając komuś pytanie, dajesz mu do zrozumienia, że chcesz go wysłuchać (np. mąż żonę), że jesteś przekonany, że ma on pogląd na temat (kiedy np. pytasz 18-latka o poglądy polityczne), że jest w stanie znaleźć odpowiedź na dane pytanie (kiedy np. pytasz o postrzegany sens istnienia świata).

 

Mam też taką myśl, że generalnie rozmowa buduje samoświadomość również w taki sposób, że skłania do wyrażania swoich myśli w słowach. To ważne, bo my nie myślimy tylko i wyłącznie słowami. To znaczy nasze myśli, albo ściślej mówiąc: treść świadomości, nie jest wyrażana (reprezentowana) tylko przez słowa – ale np. także poprzez obrazy, doświadczenia emocjonalne, doświadczenia podobne do zmysłowych (kiedy np. przypominasz sobie melodię piosenki, czy zapach ulubionej potrawy), czy coś, co można by określić mianem znaczeń (chodzi mi o takie sytuacje, kiedy chcesz coś powiedzieć ale nie znajdujesz odpowiedniego słowa w swoim języku). Kiedy rozmawiamy, wszystkie te doświadczenia (James by powiedział: strumień świadomości) wyrażamy (staramy się wyrazić) przez słowa, co sprawia, że musimy im nadać pewną strukturę, ułożenie – a układanie danych nie tylko w pewnym sensie pozwala na ich lepsze rozumienie, ale samo w sobie może nadawać nowe znaczenia.

 

Może to trochę skomplikowanie brzmi, ale ma też jednej bardzo przyziemny wniosek praktyczny: ustrukturyzowany przez słowa strumień świadomości i wyrażone przez słowa znaczenia ograniczają energię potrzebną naszemu mózgowi do przetrzymywania i przetwarzania tych informacji, co po prostu oznacza, że bardzo często wypowiedzenie i zapisanie słów przynosi nam ulgę(co bardzo wyraźnie widać np. na spowiedzi lub w procesie psychoterapii – oczywiście nie ograniczając znaczenia spowiedzi, psychoterapii, czy nawet po prostu rozmowy z kimś bliskim tylko do tego zjawiska, bo przecież „działają” tutaj także inne mechanizmy). Między innymi właśnie dlatego zapisywanie uspokaja.

 

To nadawanie struktury myślom (doświadczeniom wewnętrznym, treści świadomości, znaczeniom) można zobrazować takim kontinuum:

1. Myśli (wszystko to, co „dzieje się w Twojej głowie”)

2. Słowa wypowiadane (możesz je wyrazić na zewnątrz)

3. Pismo (które strukturyzujemy nie tylko przez słowa, ale także przez paragrafy, podpunkty, rozdziały, książki, biblioteki itp.)

 

 

Może się trochę rozpisałem na wstępie, ale mega lubię takie tematy związane z świadomością i dostępem do niej u siebie i innych. W takim razie przejdźmy do tytułowych pytań. Posortowałem je w 4 kategorie, którymi często się posługuję ukazując kompleksowość człowieka i naszego życia (m.in. w kwestii planowania własnego rozwoju, a także jako strukturę do tworzenia wpisów z serii Biblijna Skuteczność): ciało, serce, rozum, duch. Kategoria „ciało” dotyczy spraw najbardziej zewnętrznych (bo przecież ciało widać), a „duch” tych najbardziej prywatnych (bo przecież w ogóle go nie widać).

 

A oto i 250 tematów (mniej i bardziej) poważnych i głębokich rozmów pozwalających na wzajemne poznanie się:

 

Ciało

Jedzenie

  1. Jaka jest Twoja ulubiona potrawa?
  2. Jaki jest Twój ulubiony napój?
  3. Czy jest coś, co mógłbyś jeść lub pić codziennie lub prawie codziennie?
  4. Czego nie lubisz jeść?
  5. Czego nie jadasz w ogóle?
  6. Czy lubisz gotować? Co lubisz gotować?
  7. Jakich używek używasz? Jak często?
  8. Jeśli mógłbyś/mogłabyś wyprodukować nowy smak lodów, to jaki by to był?
  9. Jaką dobrą restaurację lub kawiarnię, w której nie był Twój rozmówca, mógłbyś/mogłabyś mu polecić? Odpoczynek
  10. Czy wolisz wstawać wcześnie rano, czy kłaść się późno? Czy wynikło z tego kiedyś coś zabawnego?
  11. Jak lubisz spędzać czas wolny?
  12. Jak odpoczywasz?
  13. Nieczęsto to robię, ale bardzo lubię…
  14. Jak wygląda Twój „perfekcyjny” dzień?
  15. Jaki jest Twój wymarzony wieczór?
  16. Jaki jest Twój wymarzony weekend?
  17. Jakie są Twoje wymarzone wakacje?
  18. Jak spędziłeś/aś ostatnie lato?
  19. Jakie jest Twoje ulubione święto lub dzień w ciągu roku? Dlaczego?
  20. Jakie masz hobby?
  21. Jakiej muzyki słuchasz i dlaczego tak mało Chopina?
  22. Muzyka, która najbardziej poprawia mi nastrój, to…
  23. Na jakim koncercie ostatnio byłeś/aś? Jak dużo masz płyt tego wykonawcy? Czy byłeś/aś wcześniej na koncercie tego wykonawcy?
  24. Mój ulubiony instrument muzyczny to…
  25. Jakie filmy lub seriale lubisz oglądać?
  26. Jaki jest Twój ulubiony aktor/ka o płci takiej, jak Twoja. Opisz ulubioną scenę, w której występuje.
  27. Jaki najlepszy film, serial, program lub kanał, którego nie zna Twój rozmówca, mógłbyś/mogłabyś mu polecić? Opowiedz o nim.
  28. Co Cię najbardziej męczy?
  29. Suma, którą wydaję miesięcznie na rozrywkę, to…
  30. Czy lubisz ciszę?
  31. Znajdowanie czasu tylko dla siebie to…
  32. Jak dbasz o swoje ciało?
  33. Co byś robił całymi dniami, gdybyś nie musiał chodzić do pracy lub szkoły?
  34. Jak możesz spędzić emeryturę? Co chciałbyś/chciałabyś wtedy robić? Sport, aktywność fizyczna i podróże
  35. Wolisz góry, czy morze?
  36. Jaki sport lubisz oglądać?
  37. Jaką aktywność fizyczną lubisz?
  38. Jak często podejmujesz aktywność fizyczną?
  39. Jakie miejsce chciałbyś/chciałabyś zwiedzić?
  40. Jaki kraj na świecie chciałbyś/chciałabyś najbardziej odwiedzić? Co pociąga Cię do tego miejsca?
  41. Kiedy ostatni raz spacerowałeś/aś przez ponad godzinę? Gdzie to było i co wtedy widziałeś/aś? Zwierzęta i rośliny
  42. Czy lubisz zwierzęta?
  43. Czy miałeś lub masz zwierzęta?
  44. Opisz zwierzątko, którym się ostatnio opiekowałeś/aś?
  45. Kiedy ostatni raz byłeś/aś w zoo? Co pamiętasz z tej wizyty?
  46. Czy lubisz dbać o rośliny?
  47. Czy masz w domu rośliny? Ogród? Dom
  48. Skąd pochodzisz? Wymień miejsca, w których mieszkałeś/aś?
  49. Jaki jest Twój wymarzony dom?
  50. Gdzie chciałbyś/chciałabyś mieszkać?
  51. Jeśli miałbyś/miałabyś przeprowadzić się z miejsca, w którym obecnie żyjesz, to gdzie chciałbyś/chciałabyś się przenieść? Za czym najbardziej byś tęsknił/a jeśli chodzi o miejsce, w którym obecnie żyjesz?
  52. Jakie pierwsze wrażenie zrobiło na Tobie to miejsce, w którym rozmawiamy?
  53. Jaka jest dla Ciebie optymalna liczba osób, z którymi się mieszka w okresie studenckim?
  54. Czy wolisz choinkę prawdziwą, czy sztuczną? Dlaczego? Zdrowie i dbałość o ciało
  55. Najbardziej lubię się ubierać w stylu…
  56. Jak często chodzisz do fryzjera? Gdzie chodzisz? Czy masz jakieś złe doświadczenia z tym związane?
  57. Jak dbasz o swoje zdrowie?
  58. Co robisz, kiedy boli Cię głowa?
  59. Co jest Twoim największym wyzwaniem związanym ze zdrowiem?
  60. Czy dobrze Ci z Twoim ciałem?
  61. Gdybyś mógł/mogła dożyć 90 lat życia i przez ostatnie 60 lat swojego życia zachować ciało lub umysł 30-latka, to czy wybrałbyś/wybrałabyś ciało, czy umysł? Pieniądze i przedmioty materialne
  62. Czy lubisz swoją pracę/szkołę? Co w niej lubisz, a czego nie?
  63. Jaka jest Twoja praca marzeń?
  64. Co być robił/a gdybyś nie musiał pracować?
  65. Czym są dla Ciebie pieniądze?
  66. Czy oszczędzasz pieniądze? Jak dużo, w jaki sposób i na co?
  67. Na co lubisz wydawać pieniądze?
  68. Na ile Twoja praca jest dla Ciebie tylko sposobem zarabiania pieniędzy?
  69. Co byś robił/robiła mając dużo pieniędzy?
  70. Wolisz zegarki i zegary cyfrowe czy takie z wskazówkami? Dlaczego?
  71. Jaki jest Twój wymarzony samochód?
  72. Co dostałeś/aś ostatnio na urodziny?
  73. Co dostałeś/aś w czasie ostatnich świąt Bożego Narodzenia?
  74. Jaki jest najlepszy prezent jaki kiedykolwiek otrzymałeś/aś?
  75. Gdybym nie był tak bardzo skąpy w stosunku do artysty w sobie, kupiłbym mu…
  76. Wyobraź sobie, że nagle zapalił się Twój dom. Po uratowaniu ludzi i zwierząt masz jeszcze moment na uratowanie przed ogniem jednej rzeczy? Co wybierasz? Dlaczego? Serce Relacje
  77. Ile masz rodzeństwa?
  78. Jak wyglądało Twoje dzieciństwo? Kim są Twoi rodzice?
  79. Jak dużo bliskości i ciepła jest w Twojej rodzinie pochodzenia? Czy czujesz, że Twoje dzieciństwo było bardziej szczęśliwe niż u innych osób?
  80. Czy lubisz dzieci? Czy masz dzieci? Ile chciałbyś/chciałabyś mieć?
  81. Wymień imiona, wiek i miejsca urodzenia członków Twojej rodziny, w tym babć, dziadków, cioci i wujków – na tyle, na ile znasz te informacje.
  82. Czy lubisz ludzi, z którymi żyjesz?
  83. Za co cenisz ludzi, z którymi żyjesz?
  84. Opisz najlepszą przyjaciółkę Twojej mamy.
  85. Co czujesz odnośnie Twojej relacji z Twoją mamą?
  86. Gdybyś mógł/a zmieć coś w sposobie, w jakim byłeś/aś wychowany/a, to co by to było?
  87. Czy częściej wybierasz wesołą imprezę z dużą liczbą nieznanych Ci osób, czy spokojne spotkanie z bliską osobą?
  88. Co znaczy dla Ciebie przyjaźń?
  89. Co jest dla Ciebie ważne w drugiej osobie?
  90. Co najbardziej cenisz w przyjaźni?
  91. Dokończ zdanie: „Chciałbym mieć kogoś, z kim mógłbym/mogłabym dzielić…”
  92. Opowiedz o swojej pierwszej miłości.
  93. Jaką rolę w Twoim życiu odgrywają miłość i uczucia?
  94. Kiedy ostatni raz śpiewałeś/aś sememu/samej sobie? A komuś innemu?
  95. Czy zdarzyło Ci się, przed zadzwonieniem do kogoś, ćwiczyć to, co powiesz? Dlaczego?
  96. Kto jest dla Ciebie autorytetem?
  97. Kto Cię inspiruje?
  98. Gdybyś mógł/a umówić się na rozmowę z kimkolwiek, kto żył kiedyś lub żyje teraz, kto by to był?
  99. Z kim się najbardziej porównujesz nawet jeśli tego nie chcesz?
  100. Wymień 3 sprawy, które wydają Ci się być wspólne dla Ciebie i rozmówcy.
  101. Wymień 5 pozytywnych spostrzeżeń na temat rozmówcy.
  102. Wymyśl 3 zdania „My” o Tobie i rozmówcy. Np. „My razem znajdujemy się w tym pomieszczeniu czując…”
  103. Gdybyś miał/miała zaprzyjaźnić się ze swoim rozmówcą, to co byłoby ważne, że o Tobie wiedział?
  104. Powiedz Twojemu rozmówcy, co Ci się w nim podoba. Bądź bardzo szczery i powiedz coś, czego zazwyczaj nie mówi się niedawno poznanej osobie.
  105. Powiedz Twojemu rozmówcy coś, co ostatnio Ci się u niego spodobało.
  106. Powiedz coś, czego Twój rozmówca jeszcze o Tobie nie wie.
  107. Czy stawiasz ludziom wokół siebie adekwatne wymagania?
  108. Dla kogo żyjesz?
  109. Jak dbasz o swoje relacje?
  110. Jak okazujesz swoją miłość, ludziom których kochasz?
  111. Jak lubisz, żeby Tobie okazywano miłość?
  112. Co byś chciał, żeby powiedzieli o Tobie bliscy w mowie na Twoim pogrzebie?
  113. Czym jest dla Ciebie miłość? Jak rozumiesz to słowo?
  114. Co robisz na co dzień dla świata? Emocje
  115. Za co jesteś w życiu najbardziej wdzięczny/wdzięczna?
  116. Jak wyrażasz swoją wdzięczność ludziom, z którymi żyjesz?
  117. Jakiej emocji doświadczasz najczęściej?
  118. Co sprawia Ci radość?
  119. W jakiej sytuacji najczęściej doświadczasz smutku?
  120. Co Cię najbardziej denerwuje?
  121. Czy często doświadczasz złości? W jakich sytuacjach?
  122. Czego się najbardziej boisz?
  123. Czy zauważasz u siebie pewne powtarzające się wzorce reagowania emocjonalnego – że zawsze w określonej sytuacji doświadczasz tych samych emocji?
  124. Co Cię najbardziej motywuje?
  125. Czy często masz poczucie, że nic Ci się nie chce? W jakich sytuacjach?
  126. Co byś robił/a, gdybyś niczego się nie bał/a?
  127. Gdybym był mniej spięty, pozwoliłbym sobie… Polityka i sprawy społeczne
  128. Jakie masz poglądy polityczne? Na kogo głosujesz i dlaczego?
  129. Czego Twoim zdaniem nie powinno kontrolować państwo?
  130. Czy państwo powinno nakładać dodatkowe podatki dla najbogatszych?
  131. Czy obchodzisz Halloween?
  132. Z jakich mediów najczęściej korzystasz? Czy możesz wymienić konkretne nazwy? Dlaczego te?
  133. Jaki, Twoim zdaniem, powinien być podział ról kobiety i mężczyzny?
  134. Czy uważasz, że współżycie seksualne poza małżeństwem jest w porządku?
  135. Co sądzisz o aborcji i eutanazji?
  136. Co sądzisz o związkach jednopłciowych? Rozum Rozwój
  137. Gdzie chodziłeś/aś do szkoły? Jaka była ta szkoła?
  138. Jaki jest Twój ulubiony przedmiot szkolny? Dlaczego?
  139. Jakie skończyłeś/aś studia, szkolenia i kursy?
  140. Które z twoich doświadczeń edukacyjnych pamiętasz najbardziej?
  141. Jakie książki czytasz?
  142. Jaką jedną książkę poleciłbyś/poleciłabyś komuś, na kim Ci zależy?
  143. Jaką jedną książkę zabrałbyś/zabrałabyś na bezludną wyspę?
  144. Jaką najlepszą książkę, której nie zna Twój rozmówca, mógłbyś/mogłabyś mu polecić? Opowiedz o niej.
  145. Gdybyś miał/a napisać książkę, o czym by była?
  146. Skrytą przyjemność sprawia mi czytanie…
  147. Gdyby to nie było zupełne wariactwo, chciałbym napisać/zrobić…
  148. Gdybyś miał otworzyć fabrykę, co by produkowała?
  149. Jakie masz cele rozwojowe na najbliższy czas?
  150. Jak dbasz o swój rozwój intelektualny?
  151. Gdybyś mógł nauczyć się wszystkiego czego chcesz, to co by to było?
  152. Jaką supermoc chciałabyś/chciałbyś mieć?
  153. Gdybyś mógł/a obudzić się jutro z jakąkolwiek cechą lub zdolnością, to co byś chciał/a, żeby to było?
  154. Nad jakim dziełem obecnie pracujesz?
  155. Czy chciałbyś/chciałabyś być sławny/a? Dzięki czemu?
  156. Co byś chciał, żeby napisano o Tobie w encyklopedii? Talenty
  157. W czym czujesz się mocny? Co jest Twoją mocną stroną?
  158. Na czym się znasz? Co umiesz robić?
  159. Czy masz jakąś cechę wyróżniającą?
  160. Czy bardziej lubisz działać zgodnie z planem, czy spontanicznie?
  161. Jakimi przysłówkami można opisać Twój styl działania?
  162. Co jest Twoim największym talentem?
  163. Wymień 5 przymiotników, którymi opisujesz siebie.
  164. Wymień 5 przymiotników, którymi chciałbyś/chciałabyś siebie opisywać.
  165. Moi rodzice uważają, że artyści są…
  166. Czy łatwo Ci przychodzi kontrolować swoje myśli?
  167. W czym się realizujesz jako twórca?
  168. Co sprawia, że czujesz się wolny? Życiowe doświadczenia
  169. Jakie miałeś/miałaś pasje w dzieciństwie? Czy żyjesz nimi teraz?
  170. Kim chciałeś/aś być, kiedy byłeś/aś dzieckiem?
  171. Moja ulubiona zabawka z dzieciństwa to…
  172. Moją ulubioną zabawą w dzieciństwie było…
  173. Najlepszy film, jaki widziałem w dzieciństwie, to…
  174. Czy grałeś/aś kiedyś w szkolnym przedstawieniu? O czym był ten spektakl i kogo grałeś/aś? Czy wydarzyło się coś śmiesznego, kiedy byłeś/aś na scenie?
  175. Co było Twoim największym wyzwaniem w dzieciństwie?
  176. Jak wyglądała Twoja pierwsza praca?
  177. Jak wyglądała najgorsza praca, którą w życiu wykonywałeś/aś?
  178. Czy masz doświadczenia zaangażowania w wolontariat?
  179. Jaka najśmieszniejsza rzecz przydarzyła Ci się w towarzystwie małych dzieci?
  180. Jakie dzieło stworzyłeś w swoim życiu?
  181. Spróbuj w ciągu 4 minut opowiedzieć historię Twojego życia tak szczegółowo, jak to możliwe.
  182. Jakie jest Twoje najcenniejsze wspomnienie?
  183. Jakie jest Twoje najbardziej przerażające wspomnienie?
  184. Co uważasz za swój największy życiowy sukces?
  185. Co uważasz za swoją największą życiową porażkę?
  186. Jakie było Twoje najpiękniejsze życiowe doświadczenie?
  187. Jakie było Twoje najtrudniejsze życiowe doświadczenie?
  188. Podziel się żenującym lub zawstydzającym wydarzeniem z Twojego życia.
  189. Kiedy i dlaczego ostatnio płakałeś/płakałeś w czyimś towarzystwie? A w samotności?
  190. Jakie doświadczenie z Twojego życia sprawiło, że czułeś/aś „teraz naprawdę żyję”, „po to się urodziłem/am” lub coś podobnego – taki moment „yes” w Twoim życiu?
  191. Jakie było Twoje najpiękniejsze życiowe doświadczenie, w którym udzieliłeś komuś pomocy?
  192. Czy w Twoim życiu było jakieś wydarzenie, które można określić jako przełomowe?
  193. Czy mógłbyś/mogłabyś powiedzieć, że w Twoim życiu zdarzył się jakiś cud?
  194. Co było Twoją największą życiową nauczką?
  195. Jaki był Twój największy życiowy błąd, najgłupsza rzecz, jaką w życiu zrobiłeś/aś?
  196. Czego w życiu najbardziej żałujesz?
  197. Czy masz do siebie o coś żal?
  198. Czy uważasz, że jesteś na swoim miejscu w życiu?
  199. Jaka jest Twoja najbardziej dominująca myśl o samym sobie?
  200. Co powiedziałbyś sobie, jako dziecku? Duch Religia i światopogląd
  201. Jak rozumiesz pojęcie „nadzieja”?
  202. Jak rozumiesz pojęcie „sprawiedliwość”?
  203. Jaka wartość w Twoim życiu jest najważniejsza?
  204. Czy uważasz, że jest coś, z czego nigdy nie powinno się żartować?
  205. Co jest Twoim życiowym „DLACZEGO”?
  206. Używając jednego czasownika, powiedz, co Twoim zdaniem, jest w życiu najważniejsze?
  207. Czy jest coś, za co oddałbyś/oddałabyś życie?
  208. Czy wierzysz, że istnieje świat duchowy?
  209. Czy wierzysz w życie po śmierci?
  210. Czy wierzysz w Boga? Jaką masz z Nim relację?
  211. Czy należysz do wspólnoty religijnej? Czy angażujesz się w niej?
  212. Jak często się modlisz i podejmujesz praktyki religijne?
  213. Jak ważnym elementem życia jest dla Ciebie religia?
  214. Po co, Twoim zdaniem, istnieje świat?
  215. Jak, Twoim zdaniem, powstał świat?
  216. Czy, Twoim zdaniem, istnieje obiektywna prawda?
  217. Czy, Twoim zdaniem, istnieją obiektywne normy moralne mówiące o tym, co jest dobre, a co złe niezależnie od sytuacji?
  218. Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że nie zawsze warto być dobrym?
  219. Gdybyś miał/a jednym słowem powiedzieć, jaki jest świat, to jakiego słowa byś użył/a?
  220. Gdybyś mógł/mogła rozwiązać jeden problem świata, to co by to było?
  221. Gdybyś stanął/stanęła twarzą w twarz z Bogiem, o co byś Go zapytał/a?
  222. Co sprawiłoby, że przeszedłbyś/przeszłabyś po kładce szerokiej na 15 centymetrów rozciągniętej pomiędzy dwoma wysokimi budynkami?
  223. Co możesz zrobić, żeby zmienić świat na lepsze? Cierpienie
  224. Co jest dla Ciebie obecnie największym wyzwaniem?
  225. Co jest Twoją największą słabością?
  226. Co jest Twoim uzależnieniem?
  227. Opowiedz o jednym swoim problemie i poproś rozmówcę o poradę dotyczącą jego rozwiązania. Zapytaj również, jaki jemu wydaje się być Twój stosunek do tego problemu.
  228. Co jest ważniejsze: brak cierpienia, czy normy moralne?
  229. Czy masz jakąś powracającą myśl, z którą ciężko jest Ci sobie radzić?
  230. Co czujesz myśląc o przyszłości?
  231. Co jest Twoim największym cierpieniem w życiu?
  232. W której sferze Twojego życia jest najwięcej do poprawy?
  233. Czy jest ktoś, komu nie przebaczyłeś/aś?
  234. Czyja śmierć byłaby dla Ciebie najtrudniejsza? Dlaczego?
  235. Co byś robił/a, gdyby okazało się, że za 6 miesięcy umrzesz?
  236. Jeśli miałbyś/miałabyś zaraz umrzeć, to czego najbardziej żałowałbyś/żałowałabyś, że nie powiedziałeś/aś tego komuś do tej pory? Dlaczego nie powiedziałeś/aś tego tej osobie do tej pory?
  237. Jeśli dowiedział/a byś się, że umrzesz za rok, to czy zmienił/a byś coś w swoim obecnym stylu życia? Dlaczego?
  238. Obawiam się, że jeśli zacznę marzyć, to…
  239. Gdybym miał idealne dzieciństwo, w dorosłym życiu zostałbym…
  240. Gdyby nie było za późno, to bym…
  241. Czy masz może przeczucie dotyczące tego, jak umrzesz? Szczęście
  242. Co byś robił/a, gdybyś wiedział/a, że wszystko Ci się uda?
  243. Czy jest coś, o robieniu czego marzysz od dawna? Dlaczego tego jeszcze nie zrobiłeś/aś?
  244. Jakie jest Twoje największe marzenie?
  245. Na co w życiu masz największy wpływ?
  246. Czy jesteś naprawdę szczęśliwy / szczęśliwa?
  247. Co sprawiłoby, żeby byłbyś/byłabyś bardziej szczęśliwa?
  248. Którą sferę swojego życia oceniasz najlepiej?
  249. Co jest w najgłębszym zakamarku Twojej duszy?
  250. Jaka jest Twoja życiowa misja? Po co żyjesz?

 

  • Podręcznik - Jak Uczyć SkutecznościWięcej o tym, jak działać skutecznie i żyć z innymi znajdziecie w moim podręczniku:
    Jak Uczyć Skuteczności

    ZOBACZ PODRĘCZNIK

 

20 pytań przełamujących bariery twórcze Cameron

Na powyższej liście umieściłem również przełamujące bariery twórcze pytania znajdujące się w 3. rozdziale (3. tygodniu) Drogi Artysty Julii Cameron (2017, s. 78-79). Cała ta książka, to program rozwojowy pozwalający artystom (a szerzej twórcom – co w pewien sposób dotyczy każdego człowieka) przełamać swoje bariery mentalne i rozwinąć kreatywność. Twórcze podejście do własnego życia i traktowania swojej aktywności (nie tylko zawodowej) jako przestrzeni do tworzenia unikatowych dzieł daje poczucie sensu i satysfakcji oraz spełnionego życia, dlatego pomyślałem, że bardzo ważne i inspirujące będzie umieszczenie na naszej liście tematów do rozmowy pytań „uruchamiających” wewnętrznego twórcę/artystę i przełamującej bariery mentalne dotyczące twórczości.

 

Pytania oznaczone gwiazdką * nie zostały dodane do powyższej listy, ponieważ moim zdaniem niekonieczne mogą wnosić dużo do wzajemnego poznania się ponad to, co zawarte jest już w innych pytaniach na liście lub mogą być niezrozumiałe, bez kontekstu opisanego w książce. Oto i one:

1. Moja ulubiona zabawka z dzieciństwa to… 

2. Moją ulubioną zabawą w dzieciństwie było… 

3. Najlepszy film, jaki widziałem w dzieciństwie, to… 

4. Nieczęsto to robię, ale bardzo lubię… 

5. Gdybym był mniej spięty, pozwoliłbym sobie… 

6. Gdyby nie było za późno, to bym… 

7. Mój ulubiony instrument muzyczny to… 

8. Suma, którą wydaję miesięcznie na rozrywkę, to… 

9. Gdybym nie był tak bardzo skąpy w stosunku do artysty w sobie, kupiłbym mu… 

10. Znajdowanie czasu tylko dla siebie to… 

11. Obawiam się, że jeśli zacznę marzyć, to… 

12. Skrytą przyjemność sprawia mi czytanie… 

13. Gdybym miał idealne dzieciństwo, w dorosłym życiu zostałbym… 

14. Gdyby to nie było zupełne wariactwo, chciałbym napisać/zrobić… 

15. Moi rodzice uważają, że artyści są… 

16. Mój Bóg uważa, że artyści są… *

17. W tej całej odnowie twórczej dziwne wydaje mi się… *

18. Nauka zawierzenia sobie to dla mnie chyba… *

19. Muzyka, która najbardziej poprawia mi nastrój, to… 

20. Najbardziej lubię się ubierać w stylu… 

 

 

36 (a właściwie 72) pytań Arona

Na powyższej liście zawarłem także pytania z dosyć rozpowszechnionej w Internecie listy pytań do rozmowy z badań Arona i współpracowników (1997) dotyczących eksperymentalnego wywołania bliskości. Badacze przeprowadzili serię eksperymentów, które wyglądały w taki sposób, że badanych dobierano w pary (w tym pary składające się z samych kobiet, ponieważ badania przeprowadzano wśród osób uczestniczących na uniwersyteckim kursie psychologii, gdzie 70% stanowią kobiety, s. 356). Część par rozmawiała ze sobą na 36 pytań mających wywoływać bliskość, natomiast część na 36 pytań mających charakter tzw. „small-talk”. W obydwu warunkach eksperymentalnych właściwa część badania trwała 45 minut, w czasie których na każdy z 3 zestawów pytań przeznaczano 15 minut (czyli średnio 1 min. i 15 s. na jedno pytanie) – tym sposobem nawet jeśli dana para nie zdążyła omówić wszystkich tematów w danym zestawie przechodziła do „głębszych” pytań.

 

W pierwszym z opisywanych w artykule eksperymentów pomiędzy osobami biorącymi udział tych dwóch warunkach eksperymentalnych zaobserwowana została różnica w czymś, co badacze nazywają closeness composite, czyli czymś, co moglibyśmy nazwać „poczuciem bliskości”, badanej dwoma różnymi kwestionariuszami. Grupa rozmawiająca z użyciem pytań budujących bliskość uzyskała średnią 4,06 a grupa biorąca udział w rozmowach o charakterze „small-talk” 3,25 na skali 7-punktowej, a wielkość efektu d Cohena wyniósł 0,88 (jest to po prostu różnica średnich podzielona przez zbiorcze odchylenie standardowe dla obydwu grup, od 0,8 wielkości efektu różnica uznawana jest za dużą).

 

Warto zaznaczyć, że nie było to badanie dotyczące miłości o charakterze romantycznym czy trwałych relacji, ale raczej czasowego uczucia bliskości, jak piszą o tym sami autorzy: „We should also emphasize that the goal of our procedure was to develop a temporary feeling of closeness, not an actual ongoing relationship.” (s. 364), choć często w internetowych przekazach mówi się o nich, jako o swojego rodzaju „przepisie na zakochanie”.

 

Przytaczam Wam obydwie listy pytań wykorzystywane w tych badaniach (s. 374-375) wraz z moim tłumaczeniem, które jest dosyć luźnie jeśli chodzi o kwestie językowe, ale wydaje mi się, że dobrze oddające psychologiczny sens pytania (m.in. pominąłem pojawiające się w pytaniach nazwy własne, a pojawiające się w obydwu zestawach pytanie What is your favorite holiday? Why? przetłumaczyłem na dwa odmienne sposoby). Pytania oznaczone gwiazdką * nie zostały włączone przeze mnie do powyższej listy tematów do rozmowy, ponieważ albo zaproponowałem już podobne pytanie albo uznałem je za niezbyt odpowiednie, tzn. niewnoszące nowych treści do wzajemnego poznania się. Jeśli uważacie inaczej, to dajcie znać w komentarzach.

 

Pytania budujące bliskość:

Zestaw I

1. Gdybyś mógł/a umówić się na rozmowę z kimkolwiek, kto żył kiedyś lub żyje teraz, kto by to był?

Given the choice of anyone in the world, whom would you want as a dinner guest?

 

2. Czy chciałbyś/chciałabyś być sławny/a? Dzięki czemu?

Would you like to be famous? In what way?

 

3. Czy zdarzyło Ci się, przed zadzwonieniem do kogoś, ćwiczyć to, co powiesz? Dlaczego?

Before making a telephone call, do you ever rehearse what you are going to say? Why?

 

4. Jak wygląda Twój „perfekcyjny” dzień?

What would constitute a "perfect" day for you?

 

5. Kiedy ostatni raz śpiewałeś/aś semego/samej sobie? A komuś innemu?

When did you last sing to yourself? To someone else?

 

6. Gdybyś mógł/mogła dożyć 90 lat życia i przez ostatnie 60 lat swojego życia zachować ciało lub umysł 30-latka, to czy wybrałbyś/wybrałabyś ciało, czy umysł?

If you were able to live to the age of 90 and retain either the mind or body of a 30-year-old for the last 60 years of your life, which would you want?

 

7. Czy masz może przeczucie dotyczące tego, jak umrzesz?

Do you have a secret hunch about how you will die?

 

8. Wymień 3 sprawy, które wydają Ci się być wspólne dla Ciebie i rozmówcy.

Name three things you and your partner appear to have in common.

 

9. Za co jesteś w życiu najbardziej wdzięczny/wdzięczna?

For what in your life do you feel most grateful?

 

10. Gdybyś mógł/a zmieć coś w sposobie, w jakim byłeś/aś wychowany/a, to co by to było?

If you could change anything about the way you were raised, what would it be?

 

11. Spróbuj w ciągu 4 minut opowiedzieć historię Twojego życia tak szczegółowo, jak to możliwe.

Take 4 minutes and tell your partner your life story in as much detail as possible.

 

12. Gdybyś mógł/a obudzić się jutro z jakąkolwiek cechą lub zdolnością, to co byś chciał/a, żeby to było?

If you could wake up tomorrow having gained anyone quality or ability, what would it be?

 

Zestaw II

13. Jeśli kryształowa kula mogłaby Ci powiedzieć całą prawdę do Tobie, Twoim życiu, przyszłości lub czymkolwiek innych, to czego chciałbyś się dowiedzieć? *

If a crystal ball could tell you the truth about yourself, your life, the future, or anything else, what would you want to know?

 

14. Czy jest coś, o robieniu czego marzysz od dawna? Dlaczego tego jeszcze nie zrobiłeś/aś?

Is there something that you've dreamed of doing for a long time? Why haven't you done it?

 

15. Jakie jest największe osiągnięcie Twojego życia?

What is the greatest accomplishment of your life?

 

16. Co najbardziej cenisz w przyjaźni?

What do you value most in a friendship?

 

17. Jakie jest Twoje najcenniejsze wspomnienie?

What is your most treasured memory?

 

18. Jakie jest Twoje najbardziej przerażające wspomnienie?

What is your most terrible memory?

 

19. Jeśli dowiedział/a byś się, że umrzesz za rok, to czy zmienił/a byś coś w swoim obecnym stylu życia? Dlaczego?

If you knew that in one year you would die suddenly, would you change anything about the way you are now living? Why?

 

20. Co znaczy dla Ciebie przyjaźń?

What does friendship mean to you?

 

21. Jaką rolę w Twoim życiu odgrywają miłość i uczucia?

What roles do love and affection play in your life?

 

22. Wymień 5 pozytywnych spostrzeżeń na temat rozmówcy.

Alternate sharing something you consider a positive characteristic of your partner. Share a total of 5 items.

 

23. Jak dużo bliskości i ciepła jest w Twojej rodzinie pochodzenia? Czy czujesz, że Twoje dzieciństwo było bardziej szczęśliwe niż u innych osób?

How close and warm is your family? Do you feel your childhood was happier than most other people's?

 

24. Co czujesz odnośnie Twojej relacji z Twoją mamą?

How do you feel about your relationship with your mother?

 

Zestaw III

25. Wymyśl 3 zdania „My” o Tobie I rozmówcy. Np. „My razem znajdujemy się w tym pomieszczeniu czując…”

Make 3 true "we" statements each. For instance 'We are both in this room feeling …"

 

26. Dokończ zdanie: „Chciałbym mieć kogoś, z kim mógłbym/mogłabym dzielić…”

Complete this sentence: "I wish I had someone with whom I could share …"

 

27. Gdybyś miał/miała zaprzyjaźnić się ze swoim rozmówcą, to co byłoby ważne, że o Tobie wiedział?

If you were going to become a close friend with your partner, please share what would be important for him or her to know.

 

28. Powiedz Twojemu rozmówcy, co Ci się w nim podoba. Bądź bardzo szczery i powiedz coś, czego zazwyczaj nie mówi się niedawno poznanej osobie.

Tell your partner what you like about them; be very honest this time saying things that you might not say to someone you've just met.

 

29. Podziel się żenującym lub zawstydzającym wydarzeniem z Twojego życia.

Share with your partner an embarrassing moment in your life.

 

30. Kiedy i dlaczego ostatnio płakałeś/płakałeś w czyimś towarzystwie? A w samotności?

When did you last cry in front of another person? By yourself?

 

31. Powiedz Twojemu rozmówcy coś, co ostatnio Ci się u niego spodobało.

Tell your partner something that you like about them already.

 

32. Czy uważasz, że jest coś, z czego nigdy nie powinno się żartować?

What, if anything, is too serious to be joked about?

 

33. Jeśli miałbyś/miałabyś zaraz umrzeć, to czego najbardziej żałowałbyś/żałowałabyś, że nie powiedziałeś/aś tego komuś do tej pory? Dlaczego nie powiedziałeś/aś tego tej osobie do tej pory?

If you were to die this evening with no opportunity to communicate with anyone, what would you most regret not having told someone? Why haven't you told them yet?

 

34. Wyobraź sobie, że nagle zapalił się Twój dom. Po uratowaniu ludzi i zwierząt masz jeszcze moment na uratowanie przed ogniem jednej rzeczy? Co wybierasz? Dlaczego?

Your house, containing everything you own, catches fire. After saving your loved ones and pets, you have time to safely make a final dash to save anyone item. What would it be? Why?

 

35. Czyja śmierć byłaby dla Ciebie najtrudniejsza? Dlaczego?

Of all the people in your family, whose death would you find most disturbing? Why?

 

36. Opowiedz o jednym swoim problemie i poproś rozmówcę o poradę dotyczącą jego rozwiązania. Zapytaj również, jaki jemu wydaje się być Twój stosunek do tego problemu.

Share a personal problem and ask your partner's advice on how he or she might handle it. Also, ask your partner to reflect back to you how you seem to be feeling about the problem you have chosen?

 

 

Pytania o charakterze „small-talk”:

Zestaw I

1. Kiedy ostatni raz spacerowałeś/aś przez ponad godzinę? Gdzie to było i co wtedy widziałeś/aś?

When was the last time you walked for more than an hour? Describe where you went and what you saw.

 

2. Jaki jest najlepszy prezent jaki kiedykolwiek otrzymałeś/aś?

What was the best gift you ever received and why?

 

3. Jeśli miałbyś/miałabyś przeprowadzić się z miejsca, w którym obecnie żyjesz, to gdzie chciałbyś/chciałabyś się przenieść? Za czym najbardziej byś tęsknił/a jeśli chodzi o miejsce, w którym obecnie żyjesz?

If you had to move from California where would you go, and what would you miss the most about California?

 

4. Czy obchodzisz Halloween?

How did you celebrate last Halloween?

 

5. Z jakich mediów najczęściej korzystasz? Czy możesz wymienić konkretne nazwy? Dlaczego te?

Do you read a newspaper often and which do you prefer? Why?

 

6. Jaka jest dla Ciebie optymalna liczba osób, z którymi się mieszka w okresie studenckim?

What is a good number of people to have in a student household and why?

 

7. Jeśli mógłbyś/mogłabyś wyprodukować nowy smak lodów, to jaki by to był?

If you could invent a new flavor of ice cream, what would it be?

 

8. Jaką dobrą restaurację lub kawiarnię, w której nie był Twój rozmówca, mógłbyś/mogłabyś mu polecić?

What is the best restaurant you've been to in the last month that your partner hasn't been to? Tell your partner about it.

 

9. Opisz zwierzątko, którym się ostatnio opiekowałeś/aś?

Describe the last pet you owned.

 

10. Jakie są Twoje wymarzone wakacje?

What is your favorite holiday? Why?

 

11. Jaka najśmieszniejsza rzecz przydarzyła Ci się w towarzystwie małych dzieci?

Tell your partner the funniest thing that ever happened to you when you were with a small child.

 

12. Co dostałeś/aś ostatnio na urodziny?

What gifts did you receive on your last birthday?

 

Zestaw II

13. Kiedy ostatni raz byłeś/aś w zoo? Co pamiętasz z tej wizyty?

Describe the last time you went to the zoo.

 

14. Wymień imiona, wiek i miejsca urodzenia członków Twojej rodziny, w tym babć, dziadków, cioci i wujków – na tyle, na ile znasz te informacje.

Tell the names and ages of your family members, include grandparents, aunts and uncles, and where they were born (to the extent you know this information).

 

15. Powiedz jakieś słowo, następnie Twój rozmówca mówili kolejne rozpoczynające się na ostatnią literę poprzedniego I tak dalej do 50 słów. Czy te słowa układają się w coś, co ma sens? *

One of you say a word, the next say a word that starts with the last letter of the word just said. Do this until you have said 50 words. Any words will do-you aren't making a sentence.

 

16. Czy wolisz wstawać wcześnie rano, czy kłaść się późno? Czy wynikło z tego kiedyś coś zabawnego?

Do you like to get up early or stay up late? Is there anything funny that has resulted from this?

 

17. Skąd pochodzisz? Wymień miejsca, w których mieszkałeś/aś?

Where are you from? Name all of the places you've lived.

 

18. Jaki jest Twój ulubiony przedmiot szkolny? Dlaczego?

What is your favorite class at UCSC so far? Why?

 

19. Jak spędziłeś/aś ostatnie lato?

What did you do this summer?

 

20. Co dostałeś/aś w czasie ostatnich świąt Bożego Narodzenia?

What gifts did you receive last Christmas/Hanukkah?

 

21. Jaki jest Twój ulubiony aktor/ka o płci takiej, jak Twoja. Opisz ulubioną scenę, w której występuje. 

Who is your favorite actor of your own gender? Describe a favorite scene in which this person has acted.

 

22. Jakie pierwsze wrażenie zrobiło na Tobie to miejsce, w którym rozmawiamy?

What was your impression of UCSC the first time you ever came here?

 

23. Jaki najlepszy film, serial, program lub kanał, którego nie zna Twój rozmówca, mógłbyś/mogłabyś mu polecić? Opowiedz o nim.

What is the best TV show you've seen in the last month that your partner hasn't seen? Tell your partner about it.

 

24. Jakie jest Twoje ulubione święto lub dzień w ciągu roku? Dlaczego?

What is your favorite holiday? Why?

 

Zestaw III

25. Gdzie chodziłeś/aś do szkoły? Jaka była ta szkoła?

Where did you go to high school? What was your high school like?

 

26. Jaką najlepszą książkę, której nie zna Twój rozmówca, mógłbyś/mogłabyś mu polecić? Opowiedz o niej.

What is the best book you've read in the last three months that your partner hasn't read? Tell your partner about it.

 

27. Jaki kraj na świecie chciałbyś/chciałabyś najbardziej odwiedzić? Co pociąga Cię do tego miejsca?

What foreign country would you most like to visit? What attracts you to this place?

 

28. Wolisz zegarki i zegary cyfrowe czy takie z wskazówkami? Dlaczego?

Do you prefer digital watches and clocks or the kind with hands? Why?

 

29. Opisz najlepszą przyjaciółkę Twojej mamy.

Describe your mother's best friend.

 

30. Czy wolisz choinkę prawdziwą, czy sztuczną? Dlaczego?

What are the advantages and disadvantages of artificial Christmas trees?

 

31. Jak często chodzisz do fryzjera? Gdzie chodzisz? Czy masz jakieś złe doświadczenia z tym związane?

How often do you get your hair cut? Where do you go? Have you ever had a really bad haircut experience?

 

32. Czy w szkole podstawowej Twoja klasa opiekowała się wspólnym zwierzątkiem? Pamiętaj jak się nazywał? *

Did you have a class pet when you were in elementary school? Do you remember the pet's name?

 

33. Czy myślisz, że osoby leworęczne są bardziej kreatywne niż praworęczne? *

Do you think left-handed people are more creative than right-handed people?

 

34. Na jakim koncercie ostatnio byłeś/aś? Jak dużo masz płyt tego wykonawcy? Czy byłeś/aś wcześniej na koncercie tego wykonawcy?

What is the last concert you saw? How many of that band's albums do you own? Had you seen them before? Where?

 

35. Czy prenumerujesz jakieś gazety? Które? Które prenumerowałeś/aś w przeszłości? *

Do you subscribe to any magazines? Which ones? What have you subscribed to in the past?

 

36. Czy grałeś/aś kiedyś w szkolnym przedstawieniu? O czym był ten spektakl i kogo grałeś/aś? Czy wydarzyło się coś śmiesznego, kiedy byłeś/aś na scenie?

Were you ever in a school play? What was your role? What was the plot of the play? Did anything funny ever happen when you were on stage?

 

Czytając te pytania rzeczywiście możemy zauważyć, że te z pierwszej listy dotykają tematów „głębszych” niż te z drugiej listy. Pomyślałem sobie jednak, że dobrze byłoby dokładniej sprawdzić, jakie tematy rozmów są naprawdę ważne jeśli chodzi o zbudowanie stałej relacji. Można byłoby wtedy np. opracować narzędzie sprawdzające spójność osób w relacji lub może coś na rodzaj programu zajęć podnoszących tę spójność.

 

Dlatego pomyślałem sobie, że po prostu zapytam dużą liczbę osób o to, które ich zdaniem tematy rozmów są ważne i być może dzięki temu spójność odpowiedzi udzielanej przy rozmowie na nie pozwoli przewidzieć trwałość i „dogadywanie się” w związku. Opracowałem więc narzędzie, które pomoże Wam w praktycznym korzystaniu z tej listy tematów, a jednocześnie pozwoli zbadać ważność pytań dla trwałości relacji.

 

To narzędzie znajdziecie tutaj:

https://prawdziwyskarb.pl/rozmawiaj/

 

Wgrałem tam listę pytań, z których losowo wybierane jest jedno. Żeby przejść do kolejnego trzeba ocenić je odpowiadając na pytanie: na ile, Twoim zdaniem, zgodność w odpowiedzi na to pytanie ważna jest przy budowaniu trwałego związku? Tym sposobem listę pytań będziecie mogli praktycznie wykorzystać np. do budowania Waszych relacji, czy prowadzenia zajęć w różnych warunkach organizacyjnych, a jednocześnie po woli będziemy zbierać dane o ocenie poszczególnych pytań od bardzo dużej liczby osób.

 

To narzędzie możecie wykorzystać np. do:

– losowania tematu na codzienną, wieczorną rozmowę z współmałżonkiem budującą Waszą relację

– losowania tematu na randkę z osobą, z którą jesteście w relacji

– losowania tematu do rozmowy z dzieckiem

– losowania tematu do realizacji zajęć teambuildingowych np. w zespole, czy szkolnej klasie

– losowania tematu do rozmowy z samym sobą, w celu budowania samoświadomości lub w ramach czegoś, co Julia Cameron (2017, s. 18) nazywa Artystyczną Randką

– a jeśli masz trochę czasu i ochoty to zapraszam po prostu do oceny kolejnych pytań.

 

Za jakiś czas, kiedy zbierze się już trochę danych, opublikuje listę pytań z Waszymi ocenami ich ważności dla relacji, tak, żebyśmy wiedzieli, które z tematów są kluczowe.

 

A może potem przeprowadzimy badanie podobne do tego zrealizowanego przez Arona i współpracowników, tylko wykorzystamy do niego naszą własną listę pytań?

 

 

Pobierz tematy do rozmowy

Listę tych tematów do rozmowy przygotowałem dla Was także w formacie do pobrania – wraz z niewielkim miejscem do zaznaczenia, czy na dany temat już rozmawialiśmy (jeśli np. wykorzystujemy je do budowania trwałej relacji). W tym miejscu można także zaznaczyć, na ile to zagadnienie jest dla Was ważne i w jakim stopniu jesteście w jego ramach zgodni.

Pobierz listę (pdf)

 

Jeśli chcemy wykorzystywać te listę np. w formie gry towarzyskiej, czy w pracy z zespołem lub w innych sytuacjach, gdzie losujemy pytanie – to polecam Wam – zamiast np. drukować, wycinać i losować karteczki z tematami np. z miski, czy kapelusza – lepiej skorzystać z tego skryptu, który za Was wylosuje temat do inspirującej rozmowy.

https://prawdziwyskarb.pl/rozmawiaj/

 

 

Inne moje teksty na te tematy (m.in. rozmowy, myślenia, zadawania pytań, myśli, kształtowania poglądów itp.):

Sztuka Rozmowy, czyli jak rozmawiać naprawdę (w 14 punktach) – praktyczny wpis inspirowany filozofią dialogu Martina Bubera

Myśl jako podstawa działania. Jak uczyć myślenia (i co to znaczy – czyli dokładnie czego)

Jak radzić sobie z emocjami i stresem (uniwersalna metoda). Jak odnajdywać sens życia nawet w najtrudniejszych sytuacjach – tutaj piszę m.in. o pisaniu ekspresyjnym i terapii przez pisanie

Doktorat z marzycielstwa – mój doktorat dotykał tych tematów

Sztuka zadawania pytań, czyli moc pytań w edukacji. Jak uczyć myślenia, odpowiedzialności i budowania samoświadomości za pomocą pytań – z listą tzw. mocnych pytań dotyczących najgłębszych motywacji, pytania te zawarłem na naszej liście

Dlaczego żelazka nie mają włączników? i 22 inne niebanalne pytania uczące myślenia – pytań z tej listy akurat nie ma na naszej liście, ponieważ są to typowe pytania na myślenie i dotyczące świata, a nie wzajemnego poznania się rozmówców

15 prostych ćwiczeń i pomysłów na zajęcia budujących współpracę i poprawiających relacje i komunikację w grupie i klasie – ćwiczenia 3., 13. i 14. wprost opierają się na pytaniach i rozmowie, m.in. znajdują się tam pytania zainspirowane książką Pięć dysfunkcji pracy zespołowej (Lencioni, 2019), które również zawarłem na naszej liście tematów

Jak uczyć słuchania i empatii. Ćwiczenie CO? JAK? DLACZEGO? [do pobrania] – ćwiczenie z wykorzystaniem rozmowy na różnych poziomach „głębokości”

Decyzja Należy do Ciebie – prosta metoda uczenia myślenia i formułowania własnego zdania [również online]

Tutoring i Mentoring – Edukacja Spersonalizowana w Praktyce [mój kurs na platformie CDW] – rozmowa i pytania do jedno z podstawowych narzędzi tutoringu

 

Jak podoba się Wam ta lista? Może macie jakieś dodatkowe ważne pytania, o które warto ją uzupełnić? A może jakieś ciekawe pomysły na wykorzystanie tej listy? Zapraszam do podzielenia się swoimi refleksjami w komentarzach.

 

 

Bibliografia:

Aron, A., Melinat, E., Aron, E. N., Vallone, R. D., & Bator, R. J. (1997). The Experimental Generation of Interpersonal Closeness: A Procedure and Some Preliminary Findings. Personality and Social Psychology Bulletin, 23(4), 363-377.

Cameron J. (2017). Droga artysty. Jak wyzwolić w sobie twórcę. Media Rodzina.

Lencioni P. (2019). Pięć dysfunkcji pracy zespołowej. Warszawa: MT Biznes.

 

  • Podręcznik - Jak Uczyć SkutecznościWięcej o tym, jak działać skutecznie i żyć z innymi znajdziecie w moim podręczniku:
    Jak Uczyć Skuteczności

    ZOBACZ PODRĘCZNIK

 

Pobierz Darmowy E-book

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *