Piramida uczenia się – co to jest i jak to wykorzystać?

„Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Zaangażuj, a zrozumiem i nauczę się.” Cytat ten przypisywany Konfucjuszowi, starożytnemu chińskiemu myślicielowi, pokazuje nam pewną prawdę o uczeniu się: im bardziej jesteśmy zaangażowaniu tym lepsze są rezultaty. Zjawisko to opisuje nam bardzo często mylnie opisywana tzw. piramida uczenia się.

 

Na wstępie warto zaznaczyć, że ten popularny cytat prawdopodobnie brzmiał bardziej jak: „Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż – zapamiętam. Pozwól wziąć udział, a… wzbudzisz we mnie pragnienie.” Choć tak w ogóle nie wiadomo, czy to powiedział Konfucjusz, ponieważ on sam nie zostawił po sobie żadnych pism, a jego nauczanie zachowało się jedynie w zapisach uczniów (albo nawet uczniów uczniów, którzy mogli nie mieć z nim bezpośredniej styczności) w tzw. Dialogach Konfucjańskich. Co ciekawe oryginalny tytuł tego dzieła znaczy dosłownie „rozmowy redagowane”, co może nam sugerować, że sam Konfucjusz wcale takich rzeczy nie powiedział, a zostały one tak zredagowane.

 

Nie ważne jednak, czy powiedział czy nie ważne jest to, że to stwierdzenie pokazuje nam pewną mądrość dotyczącą procesu uczenia się: im bardziej się zaangażujesz, tym większe rezultaty.

  •  

    Jeśli chcesz wiedzieć jeszcze więcej o skutecznym działaniu, zapraszam do zapoznania się z moim podręcznikiem: Jak Uczyć Skuteczności.

    Jest to podręcznik osobistej skuteczności, z wiedzą, którą powinniśmy poznać jeszcze w szkole.

    ZOBACZ PODRĘCZNIK

     

 

W roku 1946 Edgar Dale z Uniwersytetu w Ohio opisał coś co dziś nazywamy stożkiem Dale’a (ew. trójkątem Dale’a, stożkiem uczenia się, piramidą doświadczenia). Model ten dotyczył konkretności informacji jaka dostarczana jest za pomocą poszczególnych sposobów komunikacji i jest modelem intuicyjnym, tzn. nie stoją za nim żadne badania, ani dane liczbowe, a sam autor przestrzega, żeby nie traktować go zbyt dosłownie.

Piramida uczenia się

Dale's Cone of Experience (Dale, 1969, p. 107)

 

Piramida uczenia się

 

Na stożku nie ma żadnych danych liczbowych, ale niektórzy, nie widomo dlaczego, łączą go z dosyć popularnym w rożnego rodzaju kursach i metodach szybkiej nauki (a na pewno w Internecie) stwierdzeniem: że zapamiętujemy tylko 10% tego co czytamy, 20% tego co widzimy i 30% tego co słyszymy. Ta bezmyślnie cytowane informacja (oczywiście w różnych wariacjach) pojawia się pierwszy raz w artykule D. G. Treichlera z roku 1967, jednak nie ma tam opisanych żadnych badań, które by jej dowiodły.

 

Może to tak naprawdę nie jest aż tak istotne, pokazuje jednak coś co intuicyjnie rozumiemy i z czym się zgadzamy: im większe zaangażowanie (szeroko rozumiane, jako zaangażowanie zmysłów, woli, emocji, sposobów przetwarzania informacji, itp.) tym lepsze nauka będzie przynosić rezultaty. A jeśli kogoś głębiej interesuje bardzo krytyczna analiza treści opisanych przez piramidę uczenia zapraszam na bardzo ciekawego i wnikliwego bloga Will’ego Thalheimer (tutaj).

 

Wnioski

1. Jeśli chcesz się czegoś lepiej nauczyć bardziej się zaangażuj: np. ucz kogoś, tego czego chcesz się nauczyć (ja tak uczyłem się statystyki) – o tym jak to zrobić przeczytasz tutaj

2. Nie ufaj wszystkim dobrze brzmiącym cytatom, a nawet często cytowanym badaniom i nie powtarzaj ich bezmyślnie! Dlatego zakończmy ten wpis innym cytatem przypisywanym Konfucjuszowi: "Uczyć się i nie myśleć to strata czasu, myśleć i nie uczyć się to niebezpieczeństwo".

 

Jeśli chcesz wiedzieć jeszcze więcej o skutecznym działaniu zapraszam do zapoznania się z moim podręcznikiem: Jak Uczyć Skuteczności.

Jest to podręcznik osobistej skuteczności, z wiedzą, którą powinniśmy poznać jeszcze w szkole.

Na ponad 500 stronach znajdziesz praktyczną wiedzę i gotowe metody o tym, jak uczyć siebie i innych 4 filarów skuteczności: myślenia, współpracy, aktywności i wytrwałości.

ZOBACZ PODRĘCZNIK

 

Pobierz Darmowy E-book

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *