Najlepsza metoda nauki – ucz innych

Ale przecież, żeby móc uczyć kogoś innego, sam muszę coś umieć. No właśnie… Najbardziej angażująca, a przez to najlepsza metoda nauki to uczenie innych. Dwa ciekawe sposoby jak to zrobić.

 

O tym, dlaczego najlepsze rezultaty w procesie uczenia się dają metody najbardziej angażujące przeczytasz tutaj, a teraz o tym jak wdrożyć w życie jedną z najskuteczniejszych metod uczenia się: uczenie innych.


1. Każdy uczy się wszystkiego

Możesz to zrobić tak. Umów się z kolegami z klasy lub studiów na wspólną naukę z wybranego tematu, każdy może przygotować fragment materiału, ale lepiej, żeby każdy przygotował się z wszystkiego – nawet jeśli nie zrobi tego dokładnie i dogłębnie, to później w trakcie wspólnej rozmowy będzie mógł coś wnieść.

  •  

    Jeśli chcesz wiedzieć jeszcze więcej o skutecznym działaniu, zapraszam do zapoznania się z moim podręcznikiem: Jak Uczyć Skuteczności.

    Jest to podręcznik osobistej skuteczności, z wiedzą, którą powinniśmy poznać jeszcze w szkole.

    ZOBACZ PODRĘCZNIK

     


2. Każdy uczy się jednego i dzieli się tym z innymi

Proces grupowy, czyli różnego rodzaju interakcje, które pojawiają się pomiędzy ludźmi kiedy tworzą grupę wykorzystywany jest w tzw. uczeniu się kooperacyjnym (cooperative learning). To podejście w edukacji polega na tym, że każdy z grupy coś wnosi w proces nauki.

Jedną z typowych metod cooperative learning jest metoda puzzli. Klasę dzieli się na 5-osobowe zespoły (tzw. zespół bazowy), w tej grupie każdy z uczniów otrzymuje do opracowania jedno zagadnienie. W celu jego dobrego opracowania spotyka się z osobami z innych grup, które również miało to zagadnienie przygotować. Razem się tego uczą, omawiają wątpliwości, pytają nauczyciela, a następnie wracają do swoich zespołów bazowych, gdzie dzielą się swoją wiedzą.

Najlepsza metoda nauki - Ucz innych - Puzzle

 

Zorganizuj to

Dlaczego by nie zorganizować takiego zespołu bazowego w Twojej klasie lub grupie na studiach:

1. Zbierz chętnych ludzi – jeśli ogłosisz taką inicjatywę na facebookowej grupie na pewno zgłosi się trochę chętnych, ale pamiętaj, żeby nie przejmować się hejtem, bo taki również może się pojawiać

2. Podzielcie się pracą, a przygotowując się daj z siebie wszystko – uczysz się z myślą o kolegach i koleżankach, którym to będziesz przekazywał, ale to tak naprawdę Ty zyskasz najwięcej – namów wszystkich do takiego podejścia

3. Przygotowując swoją partię materiału, opracuj pytania (w ogóle możesz się tak uczyć): dlaczego Napoleon zaatakował Rosję? dlaczego stosunek obwodu koła do jego promienia jest zawsze taki sam? które sole rozpuszczają się w wodzie? – takie pytania pozwolą Ci się lepiej nauczyć, ale też wykorzystasz je w czasie uczenia innych

4. Dzielicie się wiedzą w trakcie spotkania – lepiej to zrobić osobiście, ale można również za pomocą czatu głosowego. Oczywiście osobiście można sobie więcej przekazać, ale często z różnych przyczyn może się nie dać.

 

Dobra rada: wciągnij nauczyciela

Jeśli robicie taką sesję naukową przez komunikator głosowy możecie spróbować zaprosić do niej nauczyciela. Na spotkanie w domu u kogoś z Was raczej by nie przyszedł (zresztą pewnie nie chcecie go zapraszać), ale na taką sesje na skype być może się zgodzi. Nauczyciele tak naprawdę lubią takie zaproszenia, ponieważ tym sposobem pokazujecie im, że doceniacie ich pracę. I to działa nawet wśród nauczycieli akademickich.

 

Ustalcie zasady

Pamiętajcie, żeby spotykając się wspólnie ustalić zasady spotkania, bo inaczej może ono przerodzić się w spotkanie towarzyskie (żeby nie powiedzieć: imprezę) zamiast spotkania naukowego, np.:

1. Rozmawiamy tylko na temat nauki – jeśli ktoś złamię tę zasadę robi dwie pompki

2. Robimy 10-minutowe przerwy co 45 minut i wtedy można sobie zrobić herbatę i gadać o czymś innym

3. Jedyną dozwoloną w czasie spotkań „używką” jest herbata.

4. Nie jemy, bo to rozprasza.

5. Pracujemy w ten sposób: jedna osoba mówi to co przygotowała zadając pytania, wszyscy odpowiadają na pytania, potem zmiana osoby prowadzącej

 

Warto bo:

Organizacja takiego spotkania może liczyć się z trudem, ale pamiętaj warto:

1. Ucząc innych naprawdę nabywasz i utrwalasz wiedzę

2. Ludzie będą Ci wdzięczni, bo nie tylko Ty na tym skorzystasz

3. Można w to fajnie wciągnąć nauczyciela – a pamiętaj jesteście po jednej stronie – zarówno Wam (Tobie i ludziom z Twojej klasy lub studiów) jak i nauczycielowi zależy na tym, żebyście się naprawdę dobrze nauczyli

 

Co o tym sądzicie? Zapraszam do podzielenia się uwagami w komentarzach.

 

Pobierz Darmowy E-book

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *