Sprzedajesz kawę, czy radość picia kawy w dobrym towarzystwie? – o wartości w pracy i biznesie

Jestem przekonany, że duża część ludzi w ogóle nie przywiązuje wagi do tego jaką wartość daje innym ich praca lub prowadzony biznes. Często koncentrujemy się na tym, co nasza praca ma dać nam (czyli w gruncie rzeczy na pieniądzach), a nie myślimy o tym, co my, poprzez naszą pracę, dajemy innym. Chcę Wam pokazać, że prawdziwy sukces w biznesie i pracy zawodowej odniesiemy tylko wtedy, kiedy nasza praca będzie dawała odbiorcom prawdziwą wartość, czyli to czego potrzebują i właśnie o tym jest ten wpis.

 

Zanim zaczniemy chciałbym Cię prosić o odpowiedź na pytanie, czy kiedykolwiek zastanawiałeś/aś się nad tym:

– dlaczego młodzi ludzie nie zawsze adekwatnie wybierają swoją ścieżkę edukacji i to czym się w życiu zajmują?

– dlaczego tak wielu ludzi nie czuje się spełnionych w swojej pracy?

– dlaczego tak wiele biznesów upada?

– dlaczego tak wielu przedsiębiorców ma problemy z pozyskaniem wystarczającej liczby klientów, chociaż sprzedają naprawdę dobre produkty?

Wydaje mi się, że wiele naszych problemów i trudności z odnalezieniem się w świecie zarabiania, pracy i biznesu wiąże się właśnie z tym, że bardziej koncentrujemy się na pieniądzach a nie wartości, która się za nimi kryje.

  •  

    Jeśli chcesz wiedzieć jeszcze więcej o skutecznym działaniu, zapraszam do zapoznania się z moim podręcznikiem: Jak Uczyć Skuteczności.

    Jest to podręcznik osobistej skuteczności, z wiedzą, którą powinniśmy poznać jeszcze w szkole.

    ZOBACZ PODRĘCZNIK

     

 

Co z tego, że będziemy dawać ludziom wartość? Poza tym, że będziemy bardziej spełnieni, będziemy odczuwali większą satysfakcję, większą radość z codziennych czynności (nawet pomimo trudu), to po prostu będziemy naszą pracę robić lepiej, a w związku z tym będziemy zarabiać więcej pieniędzy!

I to niezależnie od tego, czy odbiorcami naszej pracy są nasi klienci, czy nasz pracodawca.

 

Twórz wartość

Czym jest wartość, którą dajesz odbiorcom swojej pracy łatwo zrozumieć posługując się przykładami:

– ludzie nie idą do fryzjera, żeby ściąć włosy -> ludzie idą do fryzjera, żeby pięknie i pewnie wyglądać

– ludzie nie chodzą do kawiarni, żeby kupić kawę -> ludzie chodzą do kawiarni, żeby radośnie spędzić czas w dobrym towarzystwie

– ludzie nie kupują książek -> ludzie kupują przyjemność czytania lub rozwiązania, które zawierają te książki

– Twój pracodawca nie płaci Ci za bezsensowne ciągi czynności -> on płaci Ci za rozwiązywanie jego problemów lub za zyski, które mu Twoja praca przynosi

 

I co z tego wynika dla Ciebie

– jeśli jesteś fryzjerem pracuj tak, żeby Twoi klienci czuli się pięknie i pewnie, a nie tylko po to, żeby mieli ścięte włosy

– jeśli prowadzisz kawiarnię, to stwarzaj takie warunki, żeby ludzie chcieli spędzać tam czas, nie tylko napić się kawy

– jeśli piszesz lub sprzedajesz książki, to rób to tak, żeby ludzie z niecierpliwością oczekiwali na to co, będzie w środku, a nie jaka będzie okładka i jak ją sprzedasz

– jeśli pracujesz dla kogoś, to rób to tak, żeby rozwiązywać problemy Twojemu pracodawcy i żeby miał on jak największe zyski

 

Ktoś może zapytać: ale po co?

– jeśli będąc fryzjerem będziesz sprawiał żeby Twoi klienci czuli się pięknie i pewnie, to będziesz miał mnóstwo klientów i będziesz mógł podnosić ceny

– jeśli ludzie będą z radością przychodzić do Twojej kawiarni, to będziesz mógł oferować więcej i droższych produktów

– jeśli ludzie z niecierpliwością będą oczekiwali na Twoje książki, to nie będziesz miał problemów ze sprzedażą

– jeśli będziesz rozwiązywał problemy pracodawcy i przynosił mu zyski to masz podstawy do proszenia o podwyżkę (a jak pracodawca Ci nie da, to z taką postawą z łatwością znajdziesz lepszą pracę).

W skrócie: będziesz więcej zarabiać.

 

Sprzedawaj wartość

Pierwsza część tego wpisy dotyczyła Twojego podejścia do Twojej pracy. Ważne jest również to, żeby komunikować odbiorcom Twojej pracy wartość jaką im sprzedajesz.

Żeby to zrobić:

1. Odpowiedz sobie na pytanie jakiej wartości poszukują odbiorcy Twojej pracy – spisz to

2. A może oni jej nie poszukują, ale gdybyś im ją dał na pewno by ją kupili? – spisz to

3. Kiedy to już określisz tak konstruuj przekaz dotyczący wartości jaką innym daje Twoja praca, żeby informował o tej wartości, jak to zrobić:

– stwórz krótkie hasło, które streszcza wartość którą dajesz, np. jakdzialacskutecznie.pl – z samej nazwy wiesz co da Ci ta strona (jakbym korzystał z domeny michalczakon.pl, to na tej podstawie nic byś o mojej stronie nie mógł powiedzieć, moją marką nie jestem ja sam, ale wartość jaką daję czytelnikom mojego bloga)

– przygotuj sobie 30 sekundowy tzw. pitch o tym czym się zajmujesz, 30 sekund to tyle, żeby przekonać swojego potencjalnego klienta lub pracodawcę do zakupu Twojej pracy, kiedy np. przypadkowo spotkasz go w windzie

– dziękuj odbiorcom Twojej pracy za, to, że kupują u Ciebie, tym samym podkreślając wartość która im dajesz, np. „Wiem, że Pani chce zawsze pięknie wyglądać, dlatego mój salon kosmetyczny jest zawsze do Pani dyspozycji i dziękuję, że Pani korzysta z naszych usług.”

4. Dawaj ludziom więcej niż im obiecujesz. Jeśli obiecujesz, że zrobisz projekt w 2 dni, to zrób go w 1,5, jeśli obiecasz, że pomalujesz pokój dokładnie, to pomaluj go rewelacyjnie i jeszcze po sobie dokładnie posprzątaj, jeśli sprzedajesz komuś książkę, to daj mu w gratisie rabat na kolejną.

 

Podsumowując

1) Pamiętaj o tym jaką Twoja praca daje innym wartość i ją maksymalizuj.

2) Przekaz marketingowy swojej pracy konstruuj wokół wartości jaką ona daje innym.

3) Zawsze dawaj ludziom więcej niż oczekują.

W innym przypadku nie narzekaj, że mało zarabiasz.

 

Zapraszam do podzielenia się komentarzami.

 

P.S. Bardzo lubię to, o czym piszę podpierać cytatami z Pisma Świętego, dlatego na zakończenie tego wpisu proponuję do zastanowienia jeden, może mało znany cytat z Starego Testamentu z pytaniem do przemyślenia: czy pracujesz (prowadzisz biznes) po to, żeby zarabiać, czy po to żeby dawać ludziom wartość? Jeśli odpowiesz, że i to i to, to zastanów się co bardziej.

 

W drugim roku [rządów] króla Dariusza, w pierwszym dniu szóstego miesiąca Pan skierował te słowa przez proroka Aggeusza do Zorobabela, syna Szealtiela, namiestnika Judy, i do arcykapłana Jozuego, syna Josadaka: Tak mówi Pan Zastępów: Ten lud powiada: Jeszcze nie nadszedł czas, aby odbudowywać dom Pański. Wówczas Pan skierował te słowa przez proroka Aggeusza: Czy to jest czas stosowny dla was, by spoczywać w domach wyłożonych płytami, podczas gdy ten dom leży w gruzach? Teraz więc – tak mówi Pan Zastępów: Rozważcie tylko, jak się wam wiedzie! Siejecie wiele, lecz plon macie lichy; przyjmujecie pokarm, lecz nie ma go do sytości; pijecie, lecz nie gasicie pragnienia; okrywacie się, lecz się nie rozgrzewacie; ten, kto pracuje, aby zarobić, pracuje [odkładając] do dziurawego mieszka! Tak mówi Pan Zastępów: Wyjdźcie w góry i sprowadźcie drewno, a budujcie ten dom, bym sobie w nim upodobał i doznał czci – mówi Pan. (Ag 1,1-8)

Pobierz Darmowy E-book

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *